آنچه در این مقاله می خوانید
سیلندر موتور سیکلت
یکی از قطعات اصلی در انجین سیلندر موتور سیکلت می باشد. این قطعه استوانه ای شکل از دو طرف باز می باشد و درون آن پیستون ( پستان) قرار دارد و در هر بار احتراق پیستون در سیلندر موتور سیکلت به حرکت در می آید و نیروی تولید شده را به شاتون و سپس میل لنگ می رساند.
در نتیجه با تامین نیرو توسط میل لنگ دیگر قسمت ها شروع به کار می کنند و موتورسیکلت به حرکت در می آید. انجین موتورسیکلت ها دارای یک سیلندر، دو سیلندر و بیشتر می باشد و هر چه تعداد سیلندرها در موتورسیکلت افزایش پیدا می کند قدرت موتور نیز افزایش می یابد.
وظیفه سیلندر در انجین می توان به شرح زیر است :
فضایی برای حرکت پیستون
تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی حرارتی
تبدیل انرژی حرارتی به فشار
تبدیل فشار به نیرو
تبدیل نیرو به حرک پیستون
اجزا سیلندر موتور سیکلت
پیستون
از اجزای متحرک سیلندر می باشد که در داخل سیلندر جای دارد و با اتصال به شاتون نیروی احتراق را به میل لنگ منتقل می کند.
بوش
در داخل سیلندر قرار دارد و مانع از ایجاد اصطکاک بالا بین پیستون (پستان) و دیواره سیلندر می شود.
رینگ پیستون
در اطراف پیستون ها قرار می گیرد و فاصله ای چند میلیمتری بین این قطعه و بوش ایجاد می نماید تا حرکت پیستون درون سیلندر راحت تر انجام شود.
واشر سرسیلندر
قطعه از جنس مس و فولاد است که بین بلوک سیلندر و سر سیلندر قرار می گیرد و به بلوک متصل می شود. وظیفه اصلی آن عایق بندی فضای درون سیلندر و ایجاد مانع از نفوذ گاز و سوخت به بیرون از محفظه احتراق می شود.
سر سیلندر
این قطعه از جنس آلمینیوم و یا چدن ریخته گری ساخته شده که روی بلوک متصل می شود و آن را از قسمت بالا محفوظ می کند. در حقیقت استوانه های تو خالی و رو باز سیلندر در بلوک توسط سرسیلندر کامل می شود و تشکیل اتاقک احتراق می دهند.