هوندا CDI 125
بررسی موتورسیکلت هوندا CDI 125

هوندا CDI 125

هوندا CDI 125 در ایران توسط شرکت‎‌های زیادی تولید می‌شود و طرح آن از یکی از محصولات قدیمی هوندا به نام هوندا CG125 برداشته شده و یک کپی بدون تغییر از آن محسوب می‌شود. این موتورسیکلت سال‌های زیادی است که در ایران حضور دارد و به عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات شناخته می‌شود.

موتور به کار رفته در این موتورسیکلت، حجمی برابر با ۱۲۴ سی سی، یک سیلندر و ۲ سوپاپ دارد و می‌تواند ۱۰ اسب بخار قدرت و ۹.۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند که این قدرت به وسیله جعبه دنده ۴ سرعته با کلاچ دستی به چرخ ارسال می‌شود. هوندا CDI 125 همانند سایر موتورسیکلت‌های این کلاس، صدای زیادی تولید می‌کند و باید بگوییم عبور آن از کنار شما در خیابان آزاردهنده است.

در مجموع اگر به دنبال خرید یک موتورسیکلت برای مسیرهای شهری و با قیمت مناسب هستید، این محصول گزینه مناسبی است اما می‌توانید با صرف هزینه بیشتر به سراغ موتورهای دیگری چون باکسر ۱۵۰ بروید که علاوه بر قدرت بیشتر، سواری نرم‌تر و صدای کمتری هم دارد.

آچارکشی و سرویس دوره ای موتورسیکلت

تاریخچه شرکت هوندا

شرکت هوندا از شرکت های قدیمی تولید کننده موتورسیکلت در ژاپن می باشد که توسط سوئیشیرو هوندا که از خلاقان در عرصه صنعت بود پایه گذاری شد. این شرکت در کشورهای زیادی از جمله چین، ایران، فرانسه، آمریکا و … نمایندگی دارد و موتورسیکلت هایی با حجم های مختلف و در کلاس های متفاوت تولید کرده است و طرفداران زیادی دارد.

در ابتدا تولیدات شرکت هوندا بسیار ابتدایی بود و دوچرخه ای بود که بر روی آن موتور نصب شده بود و کم کم با پیشرفت تکنولوژی موتورسیکلت های با قابلیت های باور نکردنی تولید و روانه بازار می کند. موتورسیکلت های CDI و CG از موتورسیکلت های این شرکت می باشد که تفاوت های با هم دارند ولی در شکل ظاهری شباهت بسیار دارند و حجم هر دو موتورسیکلت ۱۲۵ سی سی‌سی می باشد.

هوندا CDI 125
هوندا CDI 125

تفاوت موتورسیکلت CG و CDI هوندا

در ایران سهمیه بندی بنزین و سوخت وجود دارد و همچنین ترافیک زیاد در کلان شهرها رفت و آمد را با خودرو سخت نموده است به همین منظور بیشتر افراد از موتورسیکلت برای تردد درون شهری استفاده می کنند. البته موتورسیکلت های دیگری نیز توسط شرکت های بزرگ تولید می شود که برای مسافرت، مسابقه، آفرود و … مناسب هستند و می توان گفت فقط موتورسیکلت ها برای رفتن به محل کار و تردد در مسافت های کوتاه مناسب نیست.

هوندا از جمله شرکت های برتر موتورسیکلت سازی می باشد که موتورسیکلت های زیادی را تولید کرده است و موتورسیکلت CDI و CG از مدل های قدیمی این شرکت هستند که هنوز هم از آن ها استفاده می شود. در این مقاله به تفاوت موتورسیکلت CG و CDI هوندا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

موتورسیکلتCG

موتورسیکلت های CG در سال ۱۳۵۷ وارد ایران شدند که برای رفت و آمد و همچنین امرار معاش از آن استفاده می کردند. به دلیل قیمت کمی که این موتورسیکلت ها داشتند بیشتر قشر ضعیف و جوانان آن را خریداری می کردند. این موتورسیکلت حجم ۱۲۵ سی سی دارد و به دلیل قابلیت هایی که داشت شرکت های داخلی زیادی شروع به تولید آن کردند و هنوز هم در ایران این موتورسیکلت تولید چشمگیری دارد.

بعد از مدتی به دلیل نقص سیستم جرقه زنی و برق، موتورسیکلت جدیدی تولید شده که CDI نام گرفت. 

موتورسیکلت هوندا CDI 125

در ادامه مقاله تفاوت موتورسیکلت CG و CDI هوندا به موتورسیکلت CDI می پردازیم. موتورسیکلت CDI نمونه به روز رسانی CG می باشد و سیستم جرقه زنی شمع ها و برق رسانی موتور در این مدل تغییر یافته است.  این موتورسیکلت در سال ۱۳۷۱ وارد ایران شد و بعد از مدتی در سال ۱۳۷۵ با سرهم کردن قطعات چینی در ایران توانستند موتورسیکلت CDI را تولید کنند که شبیه به موتورسیکلت اورجینال هوندا بود و فقط قطعات آن کیفیت لازم را نداشت.

هوندا سی دی آی تک سیلندر و حجمی معادل ۱۲۵ سی سی دارد که می تواند ۱۲ اسب بخار قدرت تولید کند. حداکثر سرعت این موتورسیکلت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می باشد که در این سرعت به دلیل وزن کم،چرخ های نازک و جلوبندی قدیمی دچار لرزش زیادی می شود.

همچنین برخی از شرکت های موتورسازی حجم این موتورسیکلت ها را نیز افزایش دادند و با همان شاسی اولیه موتوری با حجم ۱۵۰، ۲۰۰ سی سی بر روی آن نصب نمودند‌.

از سال ۱۳۸۴ وقتی شرکت تیزرو که نمایندگی شرکت هوندا را بر عهده داشت منحل شد دیگر موتورسیکلت اصل هوندا وارد ایران نشد و همه موتورسیکلت های موجود در ایران در شرکت های ایرانی مثل شرکت کویر تولید می شوند و طرح هوندا هستند. 

جمع بندی تفاوت موتورسیکلت CG و هوندا CDI 125

موتورسیکلت برای حمل و نقل، کار و … مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برخی افراد برای کاهش مصرف سوخت، آلایندگی هوا و … از موتورسیکلت برای فعالیت های روزمره خود استفاده می کنند. موتورسیکلتهای CG و CDI از موتورسیکلت های قدیمی شرکت هوندا می باشد که وارد ایران شد و نظر افراد زیادی را به خود جلب کرد. این موتورسیکلت ها از نظر شکل ظاهری شبیه به هم هستند و تفاوت موتورسیکلت CDI و CG در سیستم جرقه زنی و برق آن می باشد.

در موتورسیکلت سی دی ایکه نمونه به روز رسانی شده سی جی است این مشکل برطرف شده است و با کیفیت مناسب وارد بازار ایران شد. این موتورسیکلت در ساد ۱۳۷۱ وارد ایران شد و بعد از مدتی شرکت های ایرانی با سرهم کردن قطعات چینی توانستند این موتورسیکلت را با کیفیتی پایین تر تولید و روانه بازار کنند‌. البته لازم به ذکر است که این موتورسیکلت ها کیفیت لازم را ندارند و با قرار دادن موتورهای با حجم بیشتر بر روی شاسی های اولیه مشکلاتی را ایجاد نموده اند.

مقالات مرتبط

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − شش =