نقد و بررسی گلکسی AR155 طرح ایروکس
آنچه در این مقاله می خوانید
طراحی ظاهری گلکسی AR155
طراحی جلو گلکسی AR155
قسمت جلوی موتور گلکسی AR155 یکی از همون بخشهایی هست که نسبت به نسل قبل خیلی تغییرات داشته. دو تا کاسه چراغِ کشیده جلو موتور داریم که نور بالا و نور پایین در اون تعبیه شدن و تمام چراغهای به کار رفته در اونها LED هست. باید بگم که این چراغها پرتاب نور خیلی خوبی هم دارن.
تقریبا میشه گفت ۴ تا دیلایت هم قسمت بالای کاسه چراغ داریم که وقتی سوییچ رو باز میکنیم این دیلایتها روشن میشه. راهنمای آیروکس هم توی بدنه موتور کار شده که نسبت به یه سری از اسکوترها طراحی متفاوتی به حساب میاد و لامپهای داخلش هم از نوع معمولین.
جهت دریافت خدمات تعمیر تخصصی موتورسیکلت از جمله : مشاوره و ثبت نوبت تعمیرگاهی از طریق دکمه های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.
فرمون گلکسی AR155
در قسمت فرمون آیروکس یه سری تفاوت بین مدل معمولی و فول این موتور وجود داره و در ادامه بهش اشاره میکنیم. اولین تفاوت به سیستم استارتاستاپ آیروکس مربوط میشه که در مدلهای فول فقط وجود داره.
تفاوت بعدی که بین مدلهای اندونزی و تایلند هست اینه که در مدلهای تایلند فلاشر یا جفت راهنما وجود نداره ولی در مدلهای اندونزی جفت راهنما وجود داره.
تو قسمت چپ فرمون همون دکمههای همیشگی که توی اکثر موتورها داریم رو میبینیم و فقط یه دکمهی متفاوت داریم و اون دکمه هم اسمش Menu هست و کاربردش هم برای تنظیمات کیلومتره!
کیلومتر گلکسی AR155
کیلومتر این موتور رو یه پنل ۵/۸ اینچی LCD تشکیل میده که اطلاعات خیلی کاملی رو هم در اختیارتون میذاره.
یه حالت باحالی هم که داره اینه وقتی شما گاز میدید، دورِ موتور از هر دو طرف پنل پر میشه.
اطلاعاتی مثل سرعت، ساعت، زمان تعویض روغن و تعویض تسمه رو از طریق این کیلومتر میتونید مشاهده کنید و چراغهای هشدار موتور هم توی سه قسمت کار شده که قسمت بالا مربوط به راهنما، چراغ ABS و چراغ کیلس هست و در قسمت پایینشم میتونید نور بالا و پایین و استارت-استاپ رو ببینید.
یاماها از یه قابلیتی روی این موتور و سایر موتورهای خودش داره استفاده میکنه و اسم اون قابلیت یاماها “Y-Connect” هست. شما از طریق این آپشن میتونید با گوشیتون به موتور وصل بشید. البته یه مسئلهای که وجود داره اینه که بخاطر تحریمها این برنامه توی ایران اجرا نمیشه!
سوییچ یا کی لس گلکسی AR155
اختلاف دومی که بین مدل معمولی و فول آیروکس وجود داره مربوط به سیستم کیلسش میشه که مدلهای معمولی سوییچی هستند و مدل فول دارای آپشن کیلس هست.یاماها علاوه بر ریموت دوتا سوییچ هم بهتون میده که برای باز کردن صندوق تو موارد اضطراری قابل استفاده هست.
شما میدونید که برای روشن کردن آیروکس باید با ریموت به موتور نزدیک بشید بعدش که نزدیک شدید قَربیلک رو فشار میدید و سیستمش فعال میشه.
اگر روی قربیلک رو روی Open بذارید، میتونید زین و باک موتور رو باهاش باز کنید و اگر باز بچرخونید میره رو حالت On و برق میاد پشت آمپر موتور و شما میتونید موتور رو راه بندازید. واسه خاموش کردن موتور هم که کلا قربیلک رو میچرخونید به سمت Off و اگرم خواستید فرمون رو قفل کنید فرمون رو کج میکنید و قربیلک رو یه پله دیگه میچرخونید.
باک گلکسی AR155
فضای جلو پای یاماها آیروکس به صورت یکپارچه نیست و پاتون در سمت چپ و راست موتور قرار میگیره و در قسمت وسط هم باک موتور کار شده.
نکته ای که وجود داره اینه که باک زیر زین قرار نگرفته که برای بنزین زدن مجبور باشید از روی موتور بلند بشید تا زین رو باز کنید و این نکته مثبت به حساب میاد.
گنجایش این باک هم ۵/۵ لیتره که با توجه به مصرف سوختش که صدی ۱.۵ تا ۲ هست شما میتونید حدودا ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر رو با یه باکش حرکت کنید!
زین گلکسی AR155
زین یاماها این موتور یه زین یه تیکه و خیلی بزرگه که کیفیت ساخت خیلی خوبی هم داره. دوخت زین عالیه و یه اختلاف دیگهای که بین مدل اندونزی و تایلند وجود داره اینه که دوخت مدل تایلندی با اندونزی فرق داره!
روی مدل اندونزی یه لوگو ایروکس وجود داره که در مدل تایلندی همچنین چیزی نیست!
فضای زیر زین آیروکس فضای بزرگیه و قطعاً میتونید حدس بزنید که دلیلش چیه؟! آفرین! انتقال باک به قسمت جلو باعث شده تا فضای زیر زین بیشتر بشه.
یه نکته منفی که در مورد فضای زیر زین و زین آیروکس وجود داره اینه که یاماها با این که آیروکس موتور ارزونی به حساب نمیاد و تقریباً گرونه اما یه جَکِ زین براش تعبیه نکرده که وقتی زین رو باز میکنید بتونه زین رو بالا نگه داره و این خوب نیست!
بخش آخر طراحی مربوط میشه به قسمت عقب موتور، در مورد دستگیرههای ترکنشین عقب باید بگم که زیر فلاپها دو تا شیار تعبیه کردن که فردی که عقب موتور میشینه میتونه خودش رو با اونها کنترل کنه.
چراغ خطر عقب آیروکس هم مثل چراغهای جلو LED هست و در قسمت راهنماها هم از لامپهای معمولی استفاده شده.
مشخصات فنی یاماها گلکسی AR155
انجین گلکسی AR155
بخش انجین جایی هست که یاماها آیروکس برتریهای خودش رو نسبت به رقبای دیگهای که داره، نشون میده.این موتور با توجه به این که یه انجین ۱۵۵ سیسی داره، قدرت و گشتاور خیلی خوبی نسبت به حجمش در اختیارتون میذاره.
یاماها تا تونسته از این انجین ۱۵۵ سیسی توی موتورهای مختلف خودش استفاده کرده! این انجین رو میتونید توی موتورایی مثل R15، یاماها آیروکس، NMAX، اِمتی ۱۵ و WR ببینید.
یاماها ایروکس یه انجین ۴ زمانه، تک سیلندر و ۴ سوپاپ داره که سوپاپهای اون هم به کمک یک میل بادامک (SOHC) حرکت میکنن. این انجین به کمک یه رادیاتورِ آب خنک میشه و قدرتی که میتونه تولید کنه ۱۴/۷ اسببخار در دور موتور ۸۰۰۰ هست گشتاورشم حدود ۱۳/۷ نیوتنمتر در دور موتور ۶۵۰۰ هست.
اطلاعات دیگهای که راجع به بخش فنی این موتور میتونم بهتون بدم اینه که سوخترسانیش از طریق سیستم انژکتور انجام میشه و انتقال قدرت از انجین بر عهده یه گیربکس اتوماتیک V-Belt هست.
تکنولوژیهای گلکسی AR155
یاماها برای بالاتر بردن راندمانِ کاری موتور و همچنین پایین آوردن مصرف سوخت آیروکس از تکنولوژیهای مختلفی در اون استفاده کرده که این تکنولوژیها شامل سیستم Blue Core، سیستم VVA و سیستم SMG هستند.
سیستم تعلیق و ترمز گلکسی AR155
کمک فنرهای یاماها گلکسی AR155
در قسمت عقب مدل معمولی دو تا کمک فنر معمولی داریم و توی قسمت جلو هم دوتا کمک فنر تلسکوپی! تمام کمکفنرها در همه مدلها ساخت KYB ژاپن هست و این اتفاق خوبیه.
باز یه تفاوتی که بین نسخه معمولی و نسخه اسپشیال هست اینه که کمکفنرهای مدل اسپشیال از نوع گازی هستن و انعطاف خیلی بیشتری دارن و بهتر جلوی انتقال لرزشها و تکونها رو میگیرن.
یکم در مورد عملکرد کمکفنرها و لرزش و تکونهای موتور در زمان رد شدن از چاله چولهها و دستاندازها صحبت کنیم!وقتی آیروکس رو میرونید تکونها کاملاً حس میشه و این مسئله نشون میده که با یه موتور با سیستم تعلیق خشک طرف هستیم. علیالخصوص در قسمت کمکفنرهای عقب!
البته اینم بهتون بگم توی نسخه فولِ تایلندی که بالاتر با هم بررسی کردیم، کمکفنرهای گازی عقب خیلی در دفع این ضربهها بهتر عمل میکنن اما باید در نظر داشته باشید که شما با یک اسکوتر خشک طرف هستید.
ترمز ها گلکسی AR155
تقریباً میشه گفت این موتور ترمزهای خوبی داره با این که در مدب معمولی هیچ تکنولوژی به کار نرفته اما عملکرد ترمزها خوبه.در قسمت جلو ترمز دیسکی و در قسمت عقب ترمز کاسهای تعبیه شده که در مدلهای اسپشیال آپشن ABS روی ترمز جلو فعال هست.
لاستیک گلکسی AR155
همونطور که میدونید لاستیک عقب این موتور خیلی پهنه و این نکته توی هندلینگ موتور خیلی تاثیر میذاره! سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۸۰/۱۴ هست و سایز لاستیک عقبم ۱۴۰/۷۰/۱۴ هستش که هر دو از برند IRC ژاپن هستن که کیفیت خیلی خوبی دارن.
جمع بندی یاماها گلکسی AR155
یاماها اروکس توی بحث زیبایی طراحی، قدرت و گشتاور انجین و هندلینگ امتیاز خوبی میگیره اما توی بحث سواری به نظرم خیلی خوب ظاهر نشده! دلیلش هم به همون تکونهایی مربوط میشه که در اثر خشکی سیستم تعلیق به راننده منتقل می شود.
البته اگر نسخه اسپشیال آیروکس رو تهیه کنید این موضوع تا حد زیادی برطرف میشه. اگر در رنج قیمت این موتور به دنبال گزینههای دیگهای هم هستید پیشنهاد میکنم سراغ موتورهایی مثل یاماها NMax، هوندا PCX و هوندا ADV هم برید.
جهت دریافت خدمات تعمیرگاه موتورسیکلت گروه پژمان موتور می توانید با شماره تماس مجموعه و یا از طریق شبکه های اجتماعی و و بسایت با ما در ارتباط باشید.
مقالات مرتبط
کلمات کلیدی
گلکسی طرح ایروکس ، مشخصات گلکسی طرح ایروکس ، بررسی گلکسی طرح ایروکس ، مشخصات موتور گلکسی طرح ایروکس ، گلکسی طرح ایروکس نیرو موتور ، گلکسی طرح آیروکس ۱۴۰۲ ، طرح ایروکس ، موتور طرح ایروکس ، طرح یاماها ایروکس
4 نظر
سلام
من یک موتور گلکسی طرح آیروکس دارم کمتر از یک سال هست خریدم ولی موقع گاز دادن و حرکت کردن خیلی صدا می ده و روی مخم رفته باید چیکارش بکنم؟
درود
یک سری از قطعات مصرفیش تعویض شود به این مشکل کمک خواهد کرد اما به طور کلی این مدل موتور های اسکوتری صدای زیادی ایجاد می کنند.حتما سرویس های اولیه را انجام دهید و جهت تعویض یکسری از لوازم مصرفیش به نمایندگی مراجعه کنید تا مشکل بهبود پیدا کند.
درود آقای دشتی
من حدود ۸ ماهی میشه که گلکسی طرح آیروکس دارم و مشکل خاصی نداش ولی چند وقت پیش بین راه یه دفعه موتور کلا برقش قطع شد و خاموش شد و تا الان دیگه برقش نیومده ، پیش تعمیر کار های محلی هم نبردم ترسیدم درست عیب یابی نکنن فکر کنم طبق ویدیو هاتون مشکل از مدار سیم پیچی اون باشه ، حدودا به صورت تقریبی چقدر هزینه تعمیرش میشه ؟
با تشکر
درود باید موتور به تعمیرگاه ارجاع داده شود تا مشکل دقیقا بررسی و اعلام هزینه گردد.