عملکرد ساسات کاربراتور موتورسیکلت (علائم خرابی ساسات موتور)

جهت دریافت خدمات تعمیر تخصصی موتورسیکلت از جمله : مشاوره و ثبت نوبت تعمیرگاهی از طریق دکمه های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

ساسات کاربراتور یکی از اجزای مهم موتورسیکلت است که وظیفه‌ی تنظیم میزان هوای ورودی به موتور را در شرایط خاص، به‌ویژه هنگام روشن کردن موتور در هوای سرد، بر عهده دارد. در این مقاله به بررسی عملکرد ساسات کاربراتور، نحوه استفاده صحیح از آن و مشکلات رایج مرتبط با این سیستم می‌پردازیم.

آموزش تعمیرات موتور سیکلت

ساسات یک مکانیزم مکانیکی یا الکترونیکی است که جریان هوای ورودی به کاربراتور را محدود می‌کند. این عمل باعث افزایش نسبت سوخت به هوا در مخلوط سوخت‌رسانی می‌شود، که برای روشن کردن موتور در شرایط سرد بسیار حیاتی است. مخلوط غنی‌تر (بیشتر بودن سوخت نسبت به هوا) به احتراق بهتر و سریع‌تر کمک می‌کند.

ساسات با کاهش میزان هوای ورودی به کاربراتور، سوخت بیشتری را به سیلندرها می‌رساند. این عملکرد به صورت زیر انجام می‌شود:

  • شروع به کار در هوای سرد:
    • وقتی موتور سرد است، بنزین به سختی بخار می‌شود و این امر موجب می‌شود که مخلوط سوخت و هوا برای احتراق مناسب نباشد.
    • با فعال کردن ساسات، جریان هوا کاهش یافته و سوخت بیشتری وارد کاربراتور می‌شود.
  • رسیدن به دمای عملیاتی:
    • پس از روشن شدن موتور و گرم شدن آن، ساسات باید غیرفعال شود تا مخلوط سوخت و هوا به نسبت استاندارد بازگردد. در غیر این صورت، مصرف سوخت افزایش یافته و عملکرد موتور دچار مشکل می‌شود.

ساسات‌ها به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

  • ساسات دستی:
    • در این نوع، راننده به صورت دستی و با استفاده از یک اهرم یا کلید، ساسات را فعال یا غیرفعال می‌کند.
    • این نوع ساسات بیشتر در موتورسیکلت‌های قدیمی یا ساده‌تر یافت می‌شود.
  • ساسات اتوماتیک:
    • در این نوع، سیستم به صورت خودکار و بر اساس دمای موتور و محیط، ساسات را تنظیم می‌کند.
    • این نوع بیشتر در موتورسیکلت‌های مدرن به کار می‌رود و نیاز به دخالت راننده ندارد.

نحوه استفاده صحیح از ساسات

  • فعال کردن ساسات:
    • پیش از روشن کردن موتور در هوای سرد، اهرم یا کلید ساسات را در حالت فعال قرار دهید.
  • روشن کردن موتور:
    • پس از روشن شدن موتور، اجازه دهید چند دقیقه کار کند تا دمای آن به حد مطلوب برسد.
  • غیرفعال کردن ساسات:
    • پس از گرم شدن موتور، ساسات را به حالت عادی بازگردانید تا از مصرف اضافی سوخت جلوگیری شود.
  • گیر کردن اهرم ساسات:
    • در صورت گیر کردن اهرم، ممکن است موتور در حالت مخلوط غنی باقی بماند که منجر به افزایش مصرف سوخت و کاهش عملکرد موتور می‌شود.
    • راه‌حل: بررسی و روانکاری اهرم ساسات.
  • عدم عملکرد صحیح ساسات اتوماتیک:
    • ممکن است سنسورها یا مکانیزم‌های تنظیم خودکار دچار مشکل شوند.
    • راه‌حل: مراجعه به تعمیرکار متخصص برای بررسی و تعمیر.
  • خاموش شدن موتور پس از غیرفعال کردن ساسات:
    • این مشکل معمولاً به دلیل تنظیم نبودن کاربراتور یا کیفیت پایین سوخت رخ می‌دهد.
    • راه‌حل: تنظیم مجدد کاربراتور و استفاده از سوخت باکیفیت.

علائم خرابی ساسات کاربراتور

نشانه های رایج از عملکرد نادرست ساسات کاربراتور آشنا شوید:

  • شروع سخت
  • مصرف بیش از حد سوخت
  • دود زیاد بعد از روشن شدن موتور
  • بیرون زدن از داخل کاربراتور
  • موتور روشن می شود، سپس متوقف می شود

اگر موتور در روشن شدن مشکل دارد، حتی زمانی که ظاهراً ساسات در حال کار است، این نشان می دهد که مشکلی وجود دارد. یا ساسات به اندازه کافی بسته نمی شود یا سوخت متوقف شده است. بررسی کنید که ساسات باز و بسته شود یا خیر.

خرابی ساسات کاربراتور نیز باعث مصرف بیش از حد سوخت می شود. تمام هدف ساسات ایجاد یک مخلوط غنی شده است. اگر ساسات روشن بماند یا به نحوی چسبیده باشد، مخلوط غنی شده به تولید ادامه خواهد داد. حتی در یک دوره نسبتا کوتاه، مانند ۱۰-۲۰ دقیقه، مصرف سوخت به شدت کاهش می یابد. همچنین به دلیل محدودیت جریان هوا باید روی عملکرد موتور تأثیر بگذارد.

مصرف بیش از حد سوخت نیز باعث تولید دود بیش از حد از لوله اگزوز می شود. این دود سوخت نسوخته ای است که به اتمسفر می ریزد. در هنگام راه اندازی، ممکن است کمی دود اگزوز وجود داشته باشد، اما مقدار طولانی مدت آن نشان دهنده یک مشکل است. این همچنین ممکن است باعث خروج از اگزوز شود.

همچنین ممکن است از طریق ورودی هوا واکنش معکوس رخ دهد. نتیجه معکوس از طریق کربوهیدرات به احتمال زیاد نشان دهنده یک مخلوط بدون چربی است. سوختگی ناهموار می تواند احتراق را از طریق دریچه ورودی باز و به کاربراتور منتقل کند. این می تواند ناشی از باز شدن خیلی زود ساسات قبل از گرم شدن موتور باشد.

اگر با روشن شدن موتور مشکل دارید و بلافاصله خاموش می شوید، ممکن است تصور کنید ساسات کار نمی کند. هنگامی که موتور درست در هنگام باز کردن ساسات متوقف می شود، این فکر تقویت می شود.

اما اگر موتور روشن می شود؛ احتمالاً به دلیل محدودیتی است که مانع از ورود سوخت به کاربراتور می شود.

اگر ساسات خراب است، ممکن است به دلیل تنظیم نبودن اتصال باشد. کابل دارای تنظیمات رزوه ای برای تنظیم باز و بسته شدن ساسات است. گاهی اوقات کابل می تواند کشیده شود و سپس تنظیم به طور موثر کار نمی کند.

فنرهای برگشتی وجود دارند که به سمت کابل کشیده می شوند، بنابراین کابل خراب ممکن است از موقعیت انتخاب شده خارج شود. گاهی اوقات کابل ممکن است بچسبد یا حتی مسدود شود و کارکرد آن را دشوار کند.

نحوه نگهداری از ساسات کاربراتور

استفاده از ساسات باعث ساییدگی و پارگی می شود، اما همچنین شما را از هرگونه تعمیر و نگهداری که باید انجام شود آگاه می کند. با گذشت زمان و بدون استفاده زیاد، کابل ساسات می تواند مسدود شود و باعث غیرقابل استفاده شدن شود. همچنین امکان تجمع در اطراف صفحه ساسات وجود دارد که بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. خوشبختانه، اینها به راحتی رفع هستند.

کابل چسبنده یا اتصال را می توان با مقداری WD-40 یا روغن نافذ دیگر اصلاح کرد. برای انجام این کار، باید به محل اتصال کابل به صفحه ساسات دسترسی داشته باشید. کابل را اسپری کنید و ساسات را فعال کنید تا روان کننده وارد مفصل شود. روغن کاری دوره ای این نقاط به طولانی شدن عمر ساسات کمک می کند.

کاربراتورها همیشه مستعد کثیف شدن هستند. حتما فیلتر هوا را تمیز نگه دارید. اگر موتورسیکلت شما دارای مشکلات ذکر شده در بالا بوده است، بهتر است آن را تمیز کنید.

اگر اهل جدا کردن کاربراتور و تمیز کردن آن نیستید، پاک کننده های اسپری در دسترس هستند که می توانند کمی کمک کنند.

در غیر این صورت، ساسات باید بسیار کم تعمیر و نگهداری باشد. اگر اغلب استفاده شود، ممکن است زودتر فرسوده شود، اما در عین حال، حضور مداوم بنزین نیز می تواند همه چیز را تمیز نگه دارد. اطمینان حاصل کنید که هنگام ذخیره سازی موتورسیکلت برای زمستان، سوخت را تخلیه کنید و مقدمات دیگری را انجام دهید تا سیستم سوخت گیری دچار مشکل نشود.

نحوه تعمیر ساسات کاربراتور

از آنجایی که ساسات معمولاً در کاربراتور ادغام می شود، معمولاً جزء قابل تعویض نیست. امکان تعویض صفحه ساسات و سایر اجزا وجود دارد، اما نیاز به جداسازی کاربراتور دارد. بنابراین بعید است که نیاز به تعویض ساسات داشته باشید.

با این حال، برخی از قطعات را می توان جایگزین کرد. رایج ترین آن اتصالات ساسات است. این معمولا یک اهرم و کابل یا یک پیستون فنری است. اینها مکانیسم هایی هستند که سوارکار می تواند خفگی را کنترل کند. در مورد ساسات های کنترل شده الکتریکی، یک سلونوئید وجود دارد که می تواند در داخل کوتاه شود و همچنین می توان آن را تعویض کرد.

تعویض اتصال ساسات معمولاً مستلزم دسترسی به کاربراتور است. اگر موتورسیکلت شما دارای پانل های بدنه ای است که کاربراتور را در بر می گیرد، در صورت نیاز با برداشتن آن ها شروع کنید. همچنین ممکن است بسته به طراحی موتور نیاز به حذف پاک کننده هوا باشد. در برخی از طرح ها، حذف کاربراتور ضروری است.

تعویض کابل معمولاً ساده است. ممکن است نیاز به شل کردن چند اتصال رزوه ای در سمت دسته و سمت چوک داشته باشد. اگر قطعه جایگزین را در دسترس دارید، مطمئن شوید که طول آن با کابلی که خیلی بلند یا کوتاه است کار نمی کند.

پس از جایگزینی اتصالات، قطعاتی را که قبلاً برداشته‌ اید دوباره روی آن قرار دهید. قبل از روشن کردن موتور، کابل را با فعال کردن آن تست کنید. اگر به نظر می رسد که کار می کند، موتور را راه اندازی کنید و ساسات را فعال کنید.

جزء دیگری که می تواند بشکند بازوی اهرمی ساسات است. تعویض بازو فرآیندی مشابه با تعویض اتصال کابل خواهد بود.

نکات پایانی

استفاده صحیح و نگهداری مناسب از ساسات می‌تواند به بهبود عملکرد موتور و افزایش عمر مفید آن کمک کند. همچنین، در صورت بروز مشکلات مرتبط با ساسات، بهتر است سریعاً اقدام به رفع آن کنید تا از آسیب‌های جدی به موتور جلوگیری شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =