جهت دریافت خدمات تعمیر تخصصی موتورسیکلت از جمله : مشاوره و ثبت نوبت تعمیرگاهی از طریق دکمه های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.
آنچه در این مقاله می خوانید
نقد و بررسی یاماها WR 155
یاماها WR 155 ارزونترین تریل ژاپنی بازار ایران به حساب میاد که به دست یاماهای اندونزی و در این کشور ساخته شده. اگه از بازار سبک تریل در ایران اطلاع داشته باشید قطعاً خبر دارید که تا رنج قیمتی ۱۵۰ میلیون تومان، انتخاب تمام و کمالی در این سبک وجود نداره و در این قیمتها شما باید برای خرید یک موتورسیکلتِ تریلِ صفر کیلومتر به سراغ مدلهای ایرانی-چینی برید.
اگر هم قبل از ورود WR 155 به ایران، قصد خرید تریلهای ژاپنی رو داشتید باید نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان هزینه میکردید که این مسئله اصلاً به مذاق تریل سوارهای حرفهای خوش نمیاد و به همین دلیل شرکت نیروموتور در سال گذشته با توجه به این موضوع، شروع به واردات و مونتاژ یاماها WR 155 کرد تا این موتورسیکلت را با قیمت پایین تری عرضه کند.
یاماها WR 155 در سال ۱۴۰۰ در دو رنگ مشکی و آبی به بازار ایران عرضه شد و در سال ۱۴۰۱ تغییراتی در طراحی استیکرها و برچسبهای بدنه اون اعمال شد که ظاهرش رو جذابتر کرد.
بررسی مشخصات فنی و انجین یاماها WR 155
اگه نگاهی به محصولات ۱۵۵ سیسی یاماها بندازید تنوع زیادی رو در بین اونها مشاهده میکنید. از موتور رِیس گرفته تا نِیکد، اسکرمبلر، دوال اسپرت، آندربُن (کاب) و اسکوتر در بین این موتورها دیده میشن و این توانایی بالای یاماها در هماهنگ کردن یک انجین با سبکهای مختلف رو نشون میده.
یاماها WR 155 یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ داره که به کمک یک رادیاتور آب خنک میشه و سوپاپها هم به وسیله یک میل بادامک (SOHC) حرکت میکنن. این انجین به تکنولوژی VVA یا زمانبندی متغیر سوپاپها هم مجهز هست و این تکنولوژی به راکب این امکان رو میده که در زمانهایی که به بیشترین گشتاور نیاز داره، سوپاپها جوری باز و بسته بشن که انجین حداکثر گشتاور رو تولید کنه و در مورد قدرت هم همین اتفاق میفته.
حجم دقیق انجین این موتور ۱۵۵ سی سیه و قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۱۶.۵ اسب بخار در دور موتور ۱۰۰۰۰ و گشتاور ایجادیش هم ۱۴.۳ نیوتون متر در دور موتور ۶۵۰۰ هست.
وظیفه سوخت رسانی به انجین یاماها WR 155 بر عهده سیستم انژکتور برقی هست و نسبت تراکم این انجین ۱۱.۶ به ۱ اعلام شده.
عنوان | مشخصات |
ابعاد موتورسیکلت | ۲۱۸۷*۸۵۰*۱۲۰۵ mm |
حداکثر سرعت | ۹۳ (کیلومتر بر ساعت) |
نوع باطری | آب بندی شده |
ولتاژ و ظرفیت باطری | 12V-4Ah |
سیستم انتقال قدرت-تعداد دنده | گیربکس- ۶ |
ظرفیت باک بنزین | ۸.۱ (لیتر) |
حجم انجین | ۱۵۵ cc |
نوع انجین | ۴ زمانه |
استاندارد آلایندگی | EURO 4 |
سیستم راه اندازی انجین | استارتی |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
حداکثر توان | ۱۲.۹۳/۹۰۱۷ (kw/rpm) |
حداکثر گشتاور | ۱۴.۵۶/۷۰۱۵ (N.m/rpm) |
سایز/سازنده/ مدل تایر جلو | ۲.۷۵-۲۱ 45P /IRC/TRAILS GP-21F |
سایز/سازنده/ مدل تایر عقب | ۴.۱۰-۱۸ 59P/IRC/TRAILS GP-22R |
سیستم ترمزگیری جلو | دیسکی |
سیستم ترمزگیری عقب | دیسکی |
بهینه سازی و رفع عیب های مونتاژ
در این ویدئو در زمینه بهینه سازی و تغییراتی که باعث راندمان و بازخورد بهتر موتور سیکلت به رایدر می دهد توضیح ارائه می شود.
طراحی و ظاهر یاماها WR 155
همونطور که در قسمت مقدمه این مقاله اشاره کردیم، این موتور در سبک موتورسیکلتها Dual Sport یا تریل طراحی شده که باعث میشه هم برای رفت و آمدهای شهری مورد استفاده قرار بگیره هم مسیرهای خاکی و آفرودهای سبک.
طراحی ظاهری یاماها WR 155 تا حد زیادی به بقیه اعضای خانواده WR شباهت داره که خب غیر از این هم از یاماها انتظار نمیره. چراکه معمولاً برندهای بزرگی مثل یاماها سعی میکنن تا زبان طراحی مختص به خودشون رو در همهی محصولاتشون نشون بدن. انجام این کار باعث میشه تا اصالت برند یاماها همیشه به یاد موتورسوارها بمونه.
ابعاد کلی یاماها WR 155: طول این موتور ۲ متر و ۱۴۸ سانتیمتر، عرضش ۸۴ سانتیمتر، و ۱ متر و ۲۰ سانتی متر هم ارتفاعش هست.
طراحی چراغهای یاماها WR 155
تمام چراغهایی که در دبلیو آر استفاده شدن از نوع لامپهای معمولی هستن و خبری از LED نیست. البته این موضوع به این معنی نیست که لامپاهای استفاده شده در این موتور، روشنایی کافی ندارن! نور معمولی و نور بالا هر دو در کاسه چراغ جلو تعبیه شدن و راهنماها هم در طرفین این کاسه چراغ وجود دارن.
چراغ خطر عقب هم طراحی مستطیل شکلی داره که داخلش یک چراغ دو حالته کار شده و طراحی راهنماها هم دقیقاً مثل مدلهای جلویی انجام شده.
فرمون و کیلومتر یاماها WR 155
مثل همهی موتورهایی که برای آفرود به کار گرفته میشن، یاماها WR 155 هم از فرمونهای یک دست لولهای بهره میبره که زاویه خمیدگی اون طوری هست که راکب کاملاً مسلط و در یک زاویه ۹۰ درجه روی موتورسیکلت سوار میشه.
سمت راست فرمون کلید Kill Switch (قطع و وصل کردن برق موتورسیکلت) و استارت و سمت چپ فرمون هم کلید تعویض وضعیت نور پایین به بالا، راهنما، فلاشر و بوق قابل مشاهده هستن.
یاماها از یک کیلومتر تمام دیجیتال برای WR 155 استفاده کرده که نسبتاً کوچیکه اما تمام اطلاعاتی که شما در زمان رانندگی به اونها نیاز دارید رو در اختیارتون میذاره. یه دکمه هم برای انجام تنظیمات کیلومتر در اختیار دارید که با اون میتونید به بقیه امکانات کیلومتر و تنظیمات VVA دسترسی پیدا کنید.
باک و زین یاماها WR 155
حجمی که یاماها برای مخزن سوخت WR 155 در نظر گرفته حدود ۸.۱ لیتر هست که با توجه به حجم انجین و مصرف سوخت پایین (۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) این موتورسیکلت، حجم مناسبی به حساب میاد.
زین هم به صورت یک تکه طراحی شده که نباید انتظار نرم بودن رو از اون داشته باشید! چون طبیعت موتورسیکلتهای آفرودی این هست که زین باریک و نسبتاً خشکی داشته باشن. البته موتورهای Dual Sport باید زین نرمتری نسبت به موتورهای اندرو و کراس داشته باشن.
کیفیت چرم و دوخت زین یاماها WR 155 در سطح بالایی قرار داره و اصلا نا امیدتون نمیکنه. برای هماهنگی بیشتر (از لحاظ طراحی) بین اجزای مختلف موتورسیکلت، رنگ زین در مدل آبیِ یاماها WR 155 با رنگ موتور یکی هست که حس خوبی رو بهتون میده. جهت خرید لوازم یدکی اورجینال به فروشگاه پژمان موتور مراجعه نمایید.
طراحی اگزوز یاماها WR 155
جایی که ممکنه یکم از طراحی یاماها تعجب کنید مربوط به همین قسمت میشه. بر خلاف اکثر موتورهای آفرود بازار، اگزوز یاماها WR 155 از سمت چپ راکب به عقب موتور کشیده شده و روی اون یه محافظ پلاستیکی برای جلوگیری از انتقال حرارت به پای تَرکنشین نصب شده.
گیربکس، انتقال قدرت و مقدار روغن مصرفی
قدرت و گشتاور تولید شده به وسیله انجین یاماها WR 155 به کمک یک گیربکس ۶ سرعته و زنجیر به چرخ عقب انتقال پیدا میکنه. عملکرد گیربکس کاملا راضی کننده هست و دندهها به نرمی جا میرن. حجم روغنی که باید در دبلیو آر استفاده بشه ۱.۵ لیتره. البته در زمان تعویض روغن فقط باید ۸۵۰ سیسی و در زمان تعویض فیلتر ۹۵۰ سیسی روغن به داخل انجین ریخته بشه.
پس حتماً حواستون باشه که کمتر یا بیشتر از این مقدار ذکر شده استفاده نکنید! چون این کار باعث وارد شدن آسیب جدی به انجین شما میشه.
حداکثر سرعت یاماها WR 155
اگرچه این سبک برای تجربه کردن سرعتهای زیاد ساخته نشده اما یاماها WR 155 میتونه به حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برسه که عملکردش تقریباً با اکثر موتورهای ۱۵۰ سیسی به یک شکل هست.
شاسی و سیستم تعلیق یاماها WR 155
اجزا و قسمتهای مختلف یاماها WR 155 روی یک شاسی گهواره ای دوبل سوار شدن که وزن تمامی اونها به همراه بنزین، آب رادیات و روغن به ۱۳۴ کیلوگرم میرسه.
سیستم تعلیق این موتور هم ساخت کمپانی KYB هست و در قسمت جلو از یک جفت کمک فنر تلسکوپی ۴۱ میلیمتر و در قسمت عقب هم از یک کمک فنر مونوشاک تشکیل شده که عملکرد خوبی در دفع ضربههای وارد شده به چرخها و مسیرهای خاکی دارن.
نوع رینگهای به کار رفته در این موتور از نوع پرهای (یا اسپوکی) هست و در چرخ جلو از یک لاستیک ۲.۷۵ روی رینگ ۲۱ اینچی و در چرخ عقب از یک لاستیک ۴.۱۰ روی رینگ ۱۸ اینچی استفاده شده.
سیستم ترمز یاماها WR 155
ترمزهای دیسکی ساخت Nissin وظیفه کنترل موتور رو بر عهده دارن که قطر دیسک جلو ۲۴۰ میلیمتر و قطر دیسک عقب هم ۲۲۰ میلیمتر هست. ایرادی که در این بخش میشه به یاماها وارد کرد این هست که از تکنولوژی ABS در سیستم ترمز دبلیو آر استفاده نکرده تا ایمنی راکب بیشتر حفظ بشه.
جمع بندی یاماها WR 155
یاماها WR 155 یه گزینه مناسب برای افرادی به حساب میاد که هم برای رفت آمدهای روزانهشون به موتور نیاز دارن و هم قصد دارن تا آخر هفتهها رو به گشت و گذار و آفرودهای سبک بپردازن.
لازمه که این نکته رو بهتون بگم که اگه قصدتون از خرید یاماها WR 155 این هست که آفرودهای سنگینی رو با اون انجام بدید، بهتره که این کار رو نکنید! چون کاربری این موتور برای آفرودهای سنگین نیست و برای این کار ساخته نشده.
اگه قصدتون از خرید موتور استفاده در پیست و یا افرودهای سنگین هست، بهتون پینشهاد میکنم نگاهی به کایو ۲۵۰ بندازید چون اون موتور در سبک اندرو طراحی شده و حضور چند سالهش هم در بازار باعث شده که امتحان خودش رو پس بده.
جهت دریافت خدمات تعمیر موتور سنگین گروه پژمان موتور می توانید با شماره تماس مجموعه و یا از طریق شبکه های اجتماعی و و بسایت با ما در ارتباط باشید.