بهترین لاستیک موتورسیکلت( ۱۳نکته مهم لاستیک موتورسیکلت)

جهت دریافت خدمات تعمیر تخصصی موتورسیکلت از جمله : مشاوره و ثبت نوبت تعمیرگاهی از طریق دکمه های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

Periodic service of motorcycle repair shop
Different motorcycle tires
بهترین لاستیک موتورسیکلت

لاستیک موتورسیکلت

لاستیک موتورسیکلت نقش بسیار مهمی در عملکرد و ایمنی موتورسیکلت‌ها دارند. آن‌ها ارتباط مستقیم با سطح جاده دارند و برای انتقال قدرت موتور به سطح جاده، کنترل و تعادل موتورسیکلت و کنترل ترمزگیری بسیار مهم هستند.

در این مقاله می خواهیم هر آنچه باید در مورد لاستیک موتورسیکلت بدانید بررسی کنیم تا در انتخاب بهترین لاستیک آگاهی بیشتری داشته باشید و از خطراتی که از طریق لاستیک موتورسیکلت به رایدر وارد می شود اطلاعات کافی به دست آورید.

لاستیک موتورسیکلت
نکات مهم در مورد لاستیک موتورسیکلت

امنیت موتورسیکلت و کارایی و کارآمدی آن ارتباط مستقیمی با لاستیک‌های آن دارد. در هنگام خرید لاستیک موتورسیکلت باید نکات زیادی را در ذهن داشته باشید که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

هر نوع و کلاس موتورسیکلت، لاستیک مخصوص به خود را دارد. باید توجه داشته باشید بر این اساس لاستیک موتورسیکلتتان را خریداری کنید.

تاریخ تولید هر لاستیک، روی آن نوشته شده است. اگر از تولید لاستیک‌ ۴ سال گذشته باشد، به معنای تاریخ انقضای آن رسیده است و توصیه می شود به هیچ وجه خریداری نشود به این دلیل که باعث خطراتی مثل ترکیدن لاستیک در حین پیمودن مسیر با موتورسیکلت می شود.

اندازه لاستیک را با توجه به سایز رینگ موتور سیکلت خود انتخاب کنید. اندازه آن در کناره لاستیک نوشته شده است.با این حال می توانید از متخصصین این حوضه به خصوص تعمیرکاران با تجربه کمک بگیرید.

لاستیک موتورسیکلت

دو نوع اصلی لاستیک موتور سیکلت وجود دارد؛ لاستیک‌های شهری و لاستیک‌های آفرود. لاستیک‌های شهری برای رانندگی در جاده‌های آسفالت و خیابان‌ها مناسب هستند؛ در حالی که لاستیک‌های آفرود برای جاده‌های ناهموار و خاکی طراحی شده‌اند.

آج لاستیک به میزان چسبندگی لاستیک به سطح جاده کمک می‌کند. آج‌های عمیق تر برای موتورسواری در جاده‌های لغزنده و زیر باران و برف مناسب هستند.زیرا از لیز خوردگی به دلیل استحکاک بیشتر جلوگیری می کند. آج لاستیک طرح‌های مختلفی دارد؛ مثل:

  • طرح‌های رگه‌ای
  • طرح‌های عرضی
  • طرح‌های ترکیبی عرضی و رگه‌ای
  • طرح‌های بلوکی

حروف لاتینی که روی لاستیک نوشته می‌شود، میزان مقاومت آن در برابر حرارت و گرمای وارد شده را مشخص می‌کند. بالاترین مقاومت‌ از حرف A شروع می‌شود و به ترتیب این حروف کاهش پیدا می‌کند. مثلا B مقاومت کمتری نسبت به A دارد.

سعی کنید که برندهای معتبر لاستیک را خریداری کنید. محصولات تولیدی این برندها با کیفیت و ایمنی بالاتر دارند.

مثل هر کالای دیگری، لاستیک هم بسته به برند و کیفیت آن، قیمت‌های متفاوتی دارند. نیازی نیست که لاستیک‌های گران‌قیمت بخرید. فقط توجه کنید که حداقل استانداردها و کیفیت را داشته باشند.

اگر از موتورسیکلت برای حمل بار و مسافر استفاده می‌کنید، به میزان تحمل وزن آن هم دقت کنید که معمولا در کناره لاستیک، درج می‌شود.

از دیگر اطلاعاتی که روی لاستیک نوشته می‌شود، حداکثر سرعتی است که می‌توانید با آن در حالت امن و قابل اطمینان به مدت ۱۰ دقیق رانندگی کنید.

هر چقدر که عدد بالاتری برای ساییدگی روی لاستیک درج شده باشد، نشان می‌دهد که این لاستیک دوام بالاتری دارد.

لاستیک‌های موتورسیکلت از ترکیب‌های مختلفی ساخته می‌شوند که بر عملکرد و دوام لاستیک تأثیر می‌گذارد.

لاستیک‌های موتورسیکلت در دو صورت تیوب‌دار و تیوبلس هستند. لاستیک‌های تیوب‌دار از یک تیوب داخلی برای حفظ فشار باد استفاده می‌کنند، در حالی که لاستیک‌های تیوبلس از یک لایه داخلی استفاده می‌کنند که از نشت هوا جلوگیری می‌کند.

موارد زیر را هم در ذهن داشته باشید:

  • لاستیک‌های موتورسیکلت را به صورت جفت خریداری کنید. این کار باعث می‌شود که موتور سیکلت به طور یک‌نواخت حرکت کند.
  • لاستیک‌ها را به طور منظم بررسی کنید و در صورت وجود هرگونه آسیب یا فرسودگی جدی، آن‌ها را تعویض کنید.
Motorcycle tire shop
نکات مهم در مورد لاستیک موتورسیکلت
انواع لاستیک موتورسیکلت
انواع لاستیک موتورسیکلت
Variety of tires GPM
انواع لاستیک موتورسیکلت

انتخاب نوع لاستیک موتورسیکلت به عوامل مختلفی مانند نوع موتورسیکلت، سبک رانندگی و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. انواع لاستیک موتور سیکلت را می‌توان بر اساس کاربرد و نوع طراحی به چند دسته تقسیم کرد:

آج این لاستیک‌ها برخلاف لاستیک‌های معمولی که آج‌های آن‌ها به صورت موازی با محور طولی لاستیک قرار گرفته‌اند، به صورت رادیال (محوری) طراحی شده‌اند. سیم‌های تقویتی آن نیز در جهت عرضی لاستیک قرار دارند که باعث می‌شود که لاستیک رادیال نسبت به لاستیک‌های قدیمی‌تر که سیم‌های تقویتی آن‌ها به صورت طولی است، انعطاف‌پذیرتر باشد. به طور کلی این لاستیک برای اکثر موتورسیکلت‌ها، شرایط موتورسواری و وضعیت‌های آب و هوایی مختلف مناسب است.

لاستیک‌های جاده‌ای رایج‌ترین نوع لاستیک موتورسیکلت هستند و برای رانندگی در جاده‌های آسفالت طراحی شده‌اند. این لاستیک‌ها آج‌های صاف دارند که برای کاهش مقاومت سطح، افزایش سرعت و کم کردن مصرف سوخت طراحی شده‌اند. لاستیک‌های جاده‌ای همچنین چسبندگی و هندلینگ بهتری در جاده‌های خشک دارند.

لاستیک‌های آفرود برای موتورسواری در مسیرهای ناهموار، خاکی و گل‌آلود مناسب هستند و عملکرد خوبی هم در شرایط برفی دارند. آج‌های عمیق این لاستیک‌ها باعث افزایش چسبندگی در زمین‌های ناهموار می‌شوند. لاستیک‌های آفرود همچنین برای مقاومت در برابر سایش و ضربه طراحی شده‌اند.

لاستیک‌های اسپرت که ترکیبی از لاستیک‌های جاده‌ای و آفرود هستند، گزینه‌ای عالی برای جاده‌های آسفالت و مسیرهای ناهموار محسوب می‌شوند. آج‌های این لاستیک صاف و شیاردار بوده و برای افزایش چسبندگی و هندلینگ در هر دو سطح آسفالت و خاکی طراحی شده‌ است.

این لاستیک‌ها بهترین نوع لاستیک برای مسافت‌های طولانی هستند. لاستیک‌های تورینگ دارای آج‌های صاف بوده که برای کاهش مقاومت در برابر سطح آسفالت و بالا بردن راحتی و آسایش موتورسوار طراحی شده‌اند. عمر و کارایی لاستیک‌های تورینگ همچنین هم بالاست. همچنین برای شرایط آب و هوایی بارانی و نامساعد هم مناسب هستند. البته نمی‌توان برای سرعت بالا از این لاستیک‌ها استفاده کرد.

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، لاستیک‌های کراس برای مسابقات موتور کراس طراحی شده‌اند و با آج‌های عمیق، برای افزایش چسبندگی در زمین‌های شنی و گل‌آلود استفاده می‌شوند. این لاستیک‌ها مقاومت بالایی هم در برابر سایش و ضربه دارند.

لاستیک‌ های تیوبلس و تیوب‌دار

لاستیک‌های موتور سیکلت تفاوت‌های زیادی در طراحی، نوع پهنا و نسبت عرض به ارتفاع دارند که بسته به نوع موتورسیکلت و کاربرد آن، متفاوت هستند. لاستیک‌ موتورسیکلت به دو صورت تیوبلس (Tubeless) و تیوب‌دار (Tubed) وجود دارند.

لاستیک تیوبلس

– لاستیک‌ های تیوبلس دارای لوله داخلی (تیوب) هستند که هوا را درون خود نگه می‌دارند.

– این نوع لاستیک‌ها اغلب در موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها استفاده می‌شوند.

– لوله داخلی در صورت پاره شدن یا سوراخ شدن می‌تواند تعمیر یا تعویض شود.

– در صورت نفوذ اشیاء تیز به لاستیک، تاثیر کمتری بر روی عملکرد لاستیک خواهد داشت.

لاستیک تویوپی

– لاستیک‌ های تویوپی بدون لوله داخلی هستند و مستقیماً به رین داخلی متصل می‌شوند.

– این نوع لاستیک‌ها در برخی از موتورسیکلت‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

– از نظر عملکرد، معمولاً بهینه‌تر از لاستیک‌های تیوبلس به نظر می‌آیند و اغلب در رقابت‌های موتورسپورت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

– به علت عدم وجود تیوب، در صورت نفوذ اشیاء تیز به لاستیک، ممکن است تاثیرات جدی‌تری بر روی عملکرد داشته باشد.

هر دو نوع لاستیک مزایا و معایب خود را دارند و بر اساس نیازها و شرایط خاص، انتخاب می‌شوند. برای ایمنی و عملکرد بهینه وسیله نقلیه، انتخاب مناسبی بین این دو نوع لاستیک باید صورت گیرد.

لاستیک‌های موتورسیکلت بر اساس نوع رانندگی (شهری، جاده‌ای، مسابقه و …)، نوع آب و هوا (خشک، مرطوب، باران) و نوع سطح جاده (آسفالت، خاکی، غیره) انتخاب می‌شوند. همچنین، تغییر لاستیک‌ها در بازه‌های منظم به منظور حفظ ایمنی و کارایی موتورسیکلت بسیار مهم است.

لاستیک‌ها نقش حیاتی در کنترل موتورسیکلت، ترمزگیری، تعادل و انتقال قدرت از موتور به جاده دارند. لاستیک‌ موتور سیکلت اغلب از موادی مانند لاستیک‌های سیلیکونی، نایلونی، پلیمرهای مختلف و کامپوزیت‌ها تشکیل شده‌اند. جهت خرید لوازم یدکی موتورسیکلت می توانید به فروشگاه گروه پژمان موتور مراجعه نمایید.

انواع لاستیک ها

انواع لاستیک‌ موتور سیکلت به تفاوت‌های زیادی از جمله طراحی، نوع پهنا و نسبت عرض به ارتفاع و همچنین نوع استفاده بستگی دارند. برخی از انواع رایج لاستیک‌های موتورسیکلت عبارتند از:

لاستیک‌های جاده‌ای (Street Tires)

این لاستیک‌ها برای رانندگی در جاده‌ها و مسیرهای خشک و آسفالتی طراحی شده‌اند. طراحی پروفیل آن‌ها بهینه‌ترین تماس با سطح جاده را فراهم می‌کند.

لاستیک‌های تریل (Trail Tires)

این لاستیک‌ها برای موتورسیکلت‌های تریل و دوچرخه‌های دیگر که در مسیرهای خاکی و کمی دشوارتر به کار می‌روند مناسب هستند.

لاستیک‌های ترک (Off-Road Tires)

این لاستیک‌ها برای موتوکراس و موتوکراس اندورو (Enduro) که در مسیرهای سخت‌تر و خاکی و بی‌سطح به کار می‌روند، طراحی شده‌اند.

لاستیک‌های مسابقه (Racing Tires)

این لاستیک‌ها برای موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای مانند موتوجی‌پی و مسابقات رالی طراحی می‌شوند. آن‌ها دارای توانایی‌های بالا در سرعت و ترمزگیری هستند.

لاستیک‌های تورینگ (Touring Tires)

این لاستیک‌ها برای موتورسیکلت‌های تورینگ طراحی شده‌اند و برای مسافرت‌های طولانی راحتی و عمر طولانی دارند.

لاستیک‌های کروم‌بایک (Cruiser Tires)

این لاستیک‌ موتور سیکلت‌ های کروم‌بایک (Cruiser) که طراحی آرام و ظاهری منحصربه‌فرد دارند، مناسب هستند.

آموزش تعمیرات موتور سیکلت

کلمات کلیدی

لاستیک موتورسیکلت ، خرید لاستیک موتورسیکلت ، فروش اینترنتی لاستیک موتورسیکلت ، بهترین لاستیک موتورسیکلت ، تعویض لاستیک موتورسیکلت ، فروشگاه لاستیک موتورسیکلت ، زمان تعویض لاستیک موتورسیکلت ، تاریخ انقضا لاستیک موتورسیکلت ، لاستیک موتورسیکلت اصفهان ، لاستیک موتور سیکلت ایران یاسا ، لاستیک موتور سیکلت استوک ، لاستیک موتور سیکلت ، لاستیک برای موتورسیکلت ، لاستیک موتور سیکلت پهن ، پنچرگیری لاستیک موتورسیکلت

مقالات مرتبط

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 12 =