روغن سوزی موتورسیکلت (راه های جلوگیری روغن سوزی موتور سیکلت)

دلایل روغن سوزی موتورسیکلت

بوی روغن سوخته در موتورسیکلت

وجود دوده چرب در انتهای اگزوز

کاهش سطح روغن موتور با سرعت بیشتری

خروج انواع دود سفید، خاکستری  یا  آبی رنگ و غلیظ از اگزوز

تغییر رنگ روغن موتور سیکلت

هنگامی که موتور سیکلت بیش از حد روغن سوزی دارد، گازهای خروجی پس از مخلوط شدن با روغن موتور با سرعت بیشتری اکسید می شوند و رنگ روغن به قهوه ای تیره تغییر می کند.

آچارکشی و سرویس دوره ای موتورسیکلت

عوامل روغن سوزی موتورسیکلت ممکن است به دلایل مختلفی مانند فرسودگی سوپاپ، پوسیدگی در رینگ پیستون، پر کردن موتورسیکلت با روغن بیش از حد، بی کیفیتی روغن و موارد دیگر اتفاق افتاده باشد. 

استفاده از روغن موتور مناسب، انجام تعویض منظم روغن هر ۱۰۰۰ کیلومتر و بررسی نشتی‌ روغن می‌تواند از سوختن روغن در موتورسیکلت جلوگیری کند.

رینگ و پیستون قسمتی از سیلندر هستند که نتیجه فرسودگی آنها  نشت روغن به محفظه ی احتراق می باشد.این قطعات از چدن یا فولاد ساخته شده‌اند و در قسمت خارجی پیستون‌ها قرار دارند تا از ورود گازهای حاصل از احتراق به داخل موتور جلوگیری کنند 

رینگ ها با روانکاری دیواره‌های سیلندر مصرف روغن را تنظیم کرده و اجازه نمی‌دهند روغن بیش از حد عبور کند و وارد محفظه احتراق شود تا بسوزد.نفوذ روغن به دلیل  عدم کارکرد درست رینگ ها، باعث برخورد دیواره ی سیلندر با پیستون می شود و از ترکیب آن با هوا روغن می سوزد و پیستون گازهای ناشی از احتراق را به بیرون از محفظه سیلندر هدایت می کند.

در نتیجه، با فرسوده شدن حلقه ها، پیستون عملکرد درستی نداشته و روغن به بخش میل لنگ وارد می گردد و به درون محفظه سوخت می ریزد.

هر چند به نظر می‌رسد متضاد باشد، اما پر کردن بیش از حد سطح روغن می‌تواند منجر به احتراق روغن شود. این به این دلیل است که روغن اضافه می‌تواند به فشار پیستون‌ها فشرده شده و وارد اتاق احتراق شود.

بهترین روغن موتور برای موتورسیکلت شما در کتابچه راهنمای مالک موتورسیکلت شما توصیه شده است که از موتور در دمای معمولی، سرد و گرم محافظت و قطعات را به طور موثر روغن کاری می کند.

روغن های کم کیفیت پیوندهای شیمیایی ضعیفی دارند که باعث اکسید شدن سریع آنها می شود و همچنین تحمل گرما، بار و تنش پایینی دارند و کار بهینه ای در جلوگیری از اصطکاک انجام نمی دهند.

استفاده از روغن با کیفیت ضعیف یا روغنی که برای موتورسیکلت شما مناسب نیست می‌تواند منجر به احتراق روغن شود. این مشکل ممکن است به دلیل روغنی با ضخامت نازل یا روغنی که برای موتورهای با مسافت‌های طولانی تولید نشده است، ایجاد شود.

چکاپ دوره ای و تعویض به موقع روغن (معمولاً هر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر) از بروز مشکلات در موتورسیکلت جلوگیری می کند.

سطوح کم روغن می‌تواند منجر به خسارت موتور (انجین) و کاهش کارایی شود. برای حل مشکل، با بررسی سطح روغن و اطمینان از سطح مناسب آن شروع کنید.

در صورت خرابی و ایراد در رینگ ها، پیستون ها و یا سیلندر می توان قطعات را تعویض یا با تراشکاری تعمیر کرد.

اگر علت روغن سوزی، نشتی روغن به خاطر خرابی سوپاپ هوا یا سوپاپ دود باشد نیز باید این قطعات را تعویض گردد.

مقالات مرتبط

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *