سیلندر موتور سیکلت (نحوه جازدن پیستون داخل سیلندر موتور سیکلت)
آشنایی با سیلندر موتور سیکلت و اجزا آن

یکی از قطعات اصلی در انجین سیلندر موتور سیکلت می باشد. این قطعه استوانه ای شکل از دو طرف باز می باشد و درون آن پیستون ( پستان) قرار دارد و در هر بار احتراق پیستون در سیلندر موتور سیکلت به حرکت در می آید و نیروی تولید شده را به شاتون و سپس میل لنگ می رساند.

در نتیجه با تامین نیرو توسط میل لنگ دیگر قسمت ها شروع به کار می کنند و موتورسیکلت به حرکت در می آید. انجین موتورسیکلت ها دارای یک سیلندر، دو سیلندر و بیشتر می باشد و هر چه تعداد سیلندرها در موتورسیکلت افزایش پیدا می کند قدرت موتور نیز افزایش می یابد.

وظیفه سیلندر در انجین می توان به شرح زیر است :

فضایی برای حرکت پیستون

تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی حرارتی

تبدیل انرژی حرارتی به فشار

تبدیل فشار به نیرو

تبدیل نیرو به حرک پیستون

آچارکشی و سرویس دوره ای موتورسیکلت

از اجزای متحرک سیلندر می باشد که در داخل سیلندر جای دارد و با اتصال به شاتون نیروی احتراق را به میل لنگ منتقل می کند.

در داخل سیلندر قرار دارد و مانع از ایجاد اصطکاک بالا بین پیستون (پستان) و دیواره سیلندر می شود.

در اطراف پیستون ها قرار می گیرد و فاصله ای چند میلیمتری بین این قطعه و بوش ایجاد می نماید تا حرکت پیستون درون سیلندر راحت تر انجام شود.

قطعه از جنس مس و فولاد است که بین بلوک سیلندر و سر سیلندر قرار می گیرد و به بلوک متصل می شود. وظیفه اصلی آن عایق بندی فضای درون سیلندر و ایجاد مانع از نفوذ گاز و سوخت به بیرون از محفظه احتراق می شود.

این قطعه از جنس آلمینیوم و یا چدن ریخته گری ساخته شده که روی بلوک متصل می شود و آن را از قسمت بالا محفوظ می کند. در حقیقت استوانه های تو خالی و رو باز سیلندر در بلوک توسط سرسیلندر کامل می شود و تشکیل اتاقک احتراق می دهند.

آموزش تعمیرات موتور سیکلت
مقالات مرتبط

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =