انواع دود موتورسیکلت (دلایل دود کردن موتورسیکلت)

یکی از مشکلات رایج موتورسیکلت ها دود کردن غیرطبیعی و بیش حد است. این مشکل در اثر موارد مختلفی اتفاق می افتد. انواع دود موتورسیکلت خارج شده از اگزوز موتورسیکلت به رنگ های مختلف سیاه، سفید، آبی یا خاکستری می باشد که هر کدام نشانه خرابی یک قسمت از موتورسیکلت شمامی باشد.

علت دود موتورسیکلت

دود کردن موتور سیکلت امری طبیعی است که مقداری از گازهای حاصل از ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق از طریق اگزوز به بیرون هدایت می شوند.اگر مقدار این دود بیش از حد تعیین شده و با رنگ غیر عادی باشد، نشان دهنده خراب شدن بخشی از موتورسیکلت و اجزای آن می باشد.از مهمترین علت های دود کردن موتورسیکلت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم خرابی رینگ و پیستون موتورسیکلت

رینگ ها یا همان حلقه های فلزی پیستون از مهمترین قطعات موتور محسوب می شوند که وظیفه جداسازی دیواره سیلندر از پیستون را برعهده دارند. این رینگ ها مانع از ورود روغن به داخل محفظه احتراق می شوند. در صورت خرابی آنها روغن به داخل سیلندر نشت می کند و با هوا و سوخت ترکیب می شود و می سوزد.

در نتیجه، موتور به صورت غیر عادی دود می کند. برای برطرف کردن این مشکل باید رینگ و پیستون ها توسط تعمیرکار حرفه ای و مجرب تعویض شوند. البته در مواردی نیز می توان با تراش دادن سیلندر و متناسب کردن آن با حلقه های فلزی پیستون این مشکل را رفع کرد. این روش مستلزم این است که سیلندر قبلا تراش نخورده باشد. اگر چندین بار سیلندر تراشکاری شده باشد دیگر چاره ای جز تعویض رینگ و پیستون باقی نمی ماند.

روغن ریزی موتورسیکلت

زمانی که ترکیب روغن با هوا و سوخت رخ می دهد موجب اختلال در عملکرد موتورسیکلت می شود. اگر روغن موتورسیکلت به طریق های مختلف وارد محفظه احتراق سیلندر شود و به همراه هوا و بنزین بسوزد، به اصطلاح روغن سوزی در موتور سیکلت اتفاق می افتد و از اگزوز آن دود زیاد و غیر طبیعی خارج می شود.

خرابی سیلندر و سرسیلندر موتورسیکلت

خرابی سیلندر و سر سیلندر دیگر علت دود کردن موتورسیکلت است. بعضی اوقات رینگ و پیستون ها سالم هستند اما خود سیلندر یا سر سیلندر دچار فرسودگی و ایراد شده است. در نتیجه معیوب بودن این قطعات، روغن به داخل محفظه احتراق نشت پیدا می کند و در ترکیب با هوا و سوخت دود زیادی از اگزوز خارج می شود.

زمانی که سوپاپ هوای موتورسیکلت خراب می شود، مقداری روغن از این قسمت به محفظه احتراق نشت می کند. ترکیب روغن با سوخت و هوا باعث تولید دود غیر عادی می شود. در مواردی نیز سوپاپ هوا سالم است اما قطعات متصل به آن مانند لاستیک مخصوص خراب می شود و این مشکل به وجود می آید که برای برطرف کردن آن باید لاستیک را تعویض کرد.

آچارکشی و سرویس دوره ای موتورسیکلت

در موتورسیکلت یک سوپاپ مخصوص به نام سوپاپ دود تعبیه شده است که وظیفه آن جلوگیری از نشت روغن به اگزوز می باشد. اگر این سوپاپ دچار عیب و ایرادی شود و نتواند به وظیفه خود عمل کند، روغن نشت پیدا کرده در محفظه اگزوز می سوزد و دود ایجاد می شود. در واقع این مشکل ارتباطی به موتور ندارد و به خاطر نشت روغن به داخل محفظه احتراق رخ نمی دهد.

ضعف در سیم کشی موتورسیکلت و بروز اختلال در سیستم برقی باعث ایجاد دود غیر عادی می شود. این مشکل خطرات زیادی به همراه دارد و ممکن است در اثر اتصالی و بروز کوچکترین جرقه، آتش سوزی اتفاق بیفتد. اگر از موتورسیکلت شما دود غیر عادی به وجود می آورد که همراه با بوی سوختگی (لاستیک سوخته) است، باید سریعا آن را خاموش کنید و نسبت به عیب یابی و رفع عیب آن اقدام نمایید.

انواع دود های موتورسیکلت

یکی از روش های پیدا کردن علت دود کردن موتورسیکلت ، توجه به رنگ دود است. دود غیر عادی خروجی از اگزوز می تواند به رنگ های متفاوت باشد که هر کدام نشانه خرابی بخشی از موتورسیکلت است.در زیر به چند نمونه از آن می پردازیم.

دود سیاه به خاطر مشکلات مربوط به نسبت سوخت به هوا است. اگر سوخت داخل محفظه احتراق بیشتر از حد تعیین شده باشد، مقدار سوخت اضافی به محفظه اگزوز هدایت می شود و در نتیجه گرمای زیاد اگزوز باعث سوختن بنزین می شود و دود سیاه تولید می گردد.

نوعی دیگر دود سیاه از اگزوز خارج نمی شود. این دود معمولا به خاطر مشکلات مربوط به سیم کشی تولید می شود. زمانی که اتصالی در سیستم برقی و سیم کشی موتورسیکلت به وجود می آید، سیم ها می سوزند. در اثر سوختن روکش پلاستیکی سیم ها دود سیاهی تولید می شود که به همراه بوی لاستیک سوخته است و باید موتورسیکلت را خاموش کنید و با بررسی تمام سیم ها، محل سوختگی را پیدا کنید.

برای رفع دود سیاه موتور، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید

  • فیلتر هوا را بررسی کنید تمیز و سالم باشد و در صورت نیاز تمیز و یا تعویض شود.
  • از کیفیت سوخت مورد استفاده مطما شوید که تمیز و خالی از آلودگی است.
  • روغن موتور به میزان صحیح و مناسب موتورسیکلت استفاده می شود.
  • تنظیمات سوخت‌رسانی را چک کرده و در صورت نیاز تنظیم کنید.

اصلی ترین نشانه روغن سوزی در موتورسیکلت دود آبی است. زمانی که روغن به داخل محفظه احتراق نشت می کند و در ترکیب با هوا و سوخت می سوزد، گازهای آلاینده و دود زیادی تولید شده که هنگام خروج از اگزوز به رنگ آبی خارج می شود.در نتیجه اگر هنگام استفاده از موتورسیکلت  با دود آبی مواجه شدید، سریعا به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود.

دود سفید موتور به دلیل نشتی روغن خارجی اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، اگر روغن در بخش‌هایی جز محفظه احتراق نشت کند و در نتیجه بسوزد، دود سفید تولید می‌شود. به عنوان مثال، اگر روغن به لوله‌های اگزوز نشت کند، به دلیل گرمای این بخش می‌سوزد و دود سفید تولید می‌شود.

همچنین، دلیل دیگری برای تولید دود سفید موتور وجود دارد. در زمان راه‌اندازی موتورسکلت پس از یک مدت زمان طولانی، خروج مقداری دود سفید (حداکثر پنج دقیقه) طبیعی است. این دود ناشی از تغییرات حرارتی در سیستم اگزوز و تولید بخار آب است. اما اگر پس از مدت کوتاهی این دود سفید از بین نرود، این نشانه‌ای از وجود مشکل است.

اگر پس از گرم شدن موتور همچنان دود سفید از اگزوز خارج شود، این نشان می‌دهد که ممکن است مایع خنک‌کننده به محفظه احتراق نشت کرده باشد که باید به سرعت رفع شود. خرابی واشر سرسیلندر یکی از دلایل اصلی و مهم ورود مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق و ترکیب آن با سوخت و هوا، و در نتیجه تولید دود سفید است.

آموزش تعمیرات موتور سیکلت
کلمات کلیدی

علت دود سیاه هنگام گاز دادن موتورسیکلت ، دود موتورسیکلت ، رفع دود سیاه موتورسیکلت ، انواع دود موتورسیکلت چهار زمانه ، انواع دود موتورسیکلت اسکوتری ، رفع عیب دود موتورسیکلت ، دود سفید موتورسیکلت نشانه چیست ، دود سیاه موتورسیکلت نشانه چیست ، سوپاپ دود موتورسیکلت

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *