موتورسیکلت اونجر ۲۲۰ | نقد و بررسی مشخصات فنی

جهت دریافت خدمات تعمیر تخصصی موتورسیکلت از جمله : مشاوره و ثبت نوبت تعمیرگاهی از طریق دکمه های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

بررسی موتورسیکلت اونجر ۲۲۰

بررسی ظاهر و طراحی باجاج اونجر ۲۲۰

همونطور که از ظاهر اونجر ۲۲۰ هم پیداست، این موتور در دسته موتورهای کروزر قرار میگیره و نسخه جدیدش با حفظ استخوان‌بندی مدل قبلی سعی داشته مدرن‌تر به نظر برسه.

یه جورایی میشه گفت اونایی که طرفدار کروزرهای کلاسیک هستن طراحی نسخه قدیمی اونجر رو بیشتر میپسندن تا این نسخه جدید. البته که من خودم ب ظاهر فیس جدید این موتور خیلی بیشتر ارتباط میگیرم و حس بهتری بهم میده تا نسخه قبلی!

نسخه قدیمی اونجر در رنگ‌های مشکی، آبی، قرمز، سفید و نقره‌ای در بازار حضور داشت و نسخه جدید فقط در دو رنگ قهوه‌ای تیره و سفید عرضه شده.

ابعاد این موتور ۲ متر ۲۱ سانتی‌متر (طول) در ۸۰ سانتی‌متر (عرض) در ۱ متر و ۳۲ سانتی‌متر (ارتفاع) هست.

یه نکته‌ای که لازمه در قسمت ظاهر بهش اشاره کنم این هست که نسخه‌ای عرفان سیکلت به بازار عرضه کرده از لحاظ ظاهری، تفاوت‌های کوچکی با نسخه‌ی پیشروگستر داره و اون تفاوت‌ها هم به برچسب‌های این موتور مربوط میشه.

در نسخه عرفان‌سیکلت در قسمت‌های مختلف موتور اسم ERFAN دیده میشه ولی در نسخه پیشروگستر برچسب‌های فابریک Avenger روی موتور چسبیده.

آچارکشی و سرویس دوره ای موتورسیکلت

طراحی چراغ‌های اونجر ۲۲۰

یکی از اون تغییراتی که باعث میشه فیس جدید اونجر از فیس قبلی متمایز بشه تغییر در طراحی چراغ جلو و عقب این موتورسیکلته هست.چراغ جلوی اونجر ۲۲۰ حالت تقریباً سه ضلعیِ نرمی به خودش گرفته و چراغ عقب هم تغییر جزئی داشته است.

در چراغ جلو دو دیلایت LED اضافه شده و نور بالا و نور پایین در قسمت مرکزی کاسه چراغ جا گرفتن. شکل و شمایل راهنماها مثل مدل قبلی هست با این تفاوت که شیشه اونها بی‌رنگ شده و دیگه نارنجی نیست.

تمام چراغ‌های استفاده شده در اونجر ۲۲۰ به شکل لامپ‌های معمولی هستن به غیر از چراغ خطر عقب و دیلایت‌های جلو.

فرمان و کیلومتر اونجر ۲۲۰

فرمون اونجر ۲۲۰ از نوع فرمون‌های چامپ (Chump) هست و اگه با انواع فرمون آشنا نیستید بهتون پیشنهاد میکنم این مقاله رو بخونید.

فرمون‌های چامپ علاوه بر ظاهر جذابی که به موتور میدن باعث میشن شما سواری راحت‌تری رو تجربه بکنید در مسافت‌های طولانی، دیرتر خسته بشید.

سمت راست فرمون کلید قطع و وصل برق موتور (Kill Switch)، کلید روشن کردن چراغ‌ها و استارت وجود داره و در قسمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به نور بالا، راهنما، بوق و کلید Passing حضور دارن.

شکل و ظاهر قلوه‌ها همچنان مثل مدل قبلی هست و تغییری در این قسمت نداشتیم.

در قسمت کیلومتر اما اوضاع فرق داره. کیلومتر آنالوگ قدیمی جای خودش رو به یه کیلومتر تمام دیجیتال داده که نور پس زمینه‌ش فیروزه‌ای هست.

اطلاعاتی که این کیلومتر در اختیارتون میذاره شامل سرعت، مقدار کیلومتر طی شده (ODO) به همراه تریپ‌های مختلف، آمپر بنزین، ساعت و … میشه.

مثل نسخه قدیمی در اطراف کیلومتر خبری از چراغ‌های هشدار نیست و این چراغ‌ها در قسمت بالای درب باک کار شدن که یه طراحی متفاوت به حساب میاد!

باک و زین باجاج اونجر ۲۲۰

باک این موتور از لحاظ ظاهری تغییر خاصی نداشته و تنها تغییرات مربوط به همون قسمت چراغ‌های هشدار میشه که آمپر بنزین از اونجا حذف شده و به کیلومتر دیجیتال منتقل شده.

حجم باک هم ۱۳ لیتره که با توجه به مصرف سوخت تقریبی ۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر حجم مناسبی به حساب میاد.

زین یک تکه، بزرگ و عریض اونجر انقدر راحته که اصلاً از سواری این موتور خسته نمیشید و یکی از دلایل مناسب بودن این موتور برای مسافرت همین زینش هست!

در قسمت ترک‌نشین هم فضای بزرگ و نرمی رو میبینیم که در انتهای اون یک تکیه‌گاه نرم و مطمئن هم حضور داره تا راحتی ترک‌نشین هم در زمان سواری با این موتور به خوبی تأمین بشه.

ارتفاع زین از سطح زمین ۷۳.۷ سانتی‌متره که این باعث میشه افراد مختلف مشکلی از بابت حفظ تعادل موتور نداشته باشن.

اگزوز و جک اونجر ۲۲۰

در مدل جدید اونجر طراحی اگزوز عوض شده و یه جورایی احساس میکنید با یه اگزوز کوچک‌تر طرف هستید.

خوشبختانه جک وسط از اونجر ۲۲۰ حذف نشده و همچنان در کنار جک بغل روی این موتور حضور داره.

مشخصات فنی باجاج اونجر ۲۲۰

انجین

همونطور که در بخش مقدمه هم اشاره کردم یکی از نقاط قوّت اونجر ۲۲۰ مربوط میشه به بخش انجین این موتور. انجین ۲۲۰ سی‌سی باجاج که به غیر از این موتور، روی پالس ۲۲۰ هم دیده میشه جزو کم استهلاک‌ترین انجین‌هایی هست که بازار ایران به خودش دیده.

مهندسی این انجینِ روغن‌خنک به شکلی انجام شده که حتی اگه شما در یک سواری با اونجر مسافتی در حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ کیلومتر هم برونید و بهش استراحت ندید اصلاً حرارت این انجین بالا نمیره و اصطلاحاً داغ نمیکنه!

اونجر ۲۲۰ یک انجین ۴ زمانه، تک سیلندر، روغن خنک و ۲ سوپاپ (SOHC) داره که نسبت تراکمش ۹.۵ به ۱ هست. انتقال سوخت در این انجین به کمک سیستم انژکتوری انجام میشه که به دست شرکت آلمانی Bosch ساخته شده. دقیقاً مثل بقیه موتورهای باجاج.

حجم دقیق انجین اونجر ۲۲۰ سی‌سی هست و حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه ۱۸.۷ اسب‌بخار در دور موتور ۸۵۰۰ میرسه و حداکثر گشتاورش هم ۱۷.۵۵ نیوتون‌متر در دور موتور ۷۰۰۰ ایجاد میشه.

گیربکس و انتقال قدرت اونجر ۲۲۰

اونجر دارای یک گیربکس ۵ دنده هست و انتقال قدرتش هم به کمک سیستم زنجیر انجام میشه. نکته خوبی در این قسمت وجود داره این هست که با اینکه اونجر از تکنولوژی اسلیپر کلاچ بی‌بهره هست اما تعویض دنده‌ها کاملاً بی صدا انجام میشه و کلاچش هم خیلی نرمه.

حجم روغنی هم که باید در محفظه کارتل اونجر ۲۲۰ بریزید ۱ لیتر و ۲۰۰ سی‌سی هست.

انتقادی که در بخش مشخصات فنی به اونجر وارد میشه قدرت نسبتاً کمی هست که تولید میکنه! البته برای افرادی که به صورت تک نفره مسافرت میرن این مسئله زیاد به چشم نمیاد اما وقتی شما به صورت دو نفره به همراه بار روی این موتور میشینید، قدرت نسبتاً کمی که داره خودش رو نشون میده و توی ذوقتون میزنه!

علاوه بر این مسئله ۵ دنده بودن گیربکس هم کاری میکنه تا در سرعت‌های کروز (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) انجین با دور بالاتری کار کنه.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ و حداکثر سرعت اونجر ۲۲۰

حداکثر سرعت باجاج اونجر ۲۲۰ در حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هست.اونجر ۲۲۰ میتونه در مدت زمان ۱۲ ثانیه از حالت سکون و سرعت ۰ به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسه.

بررسی شاسی و سیستم تعلیق باجاج اونجر ۲۲۰

باجاج از یک شاسی گهواره‌ای دوبل در این موتور استفاده کرده که انجین و بقیه متعلقات موتور روی این شاسی سوار شدن. وزن اونجر ۲۲۰ با احتساب روغن و بنزین به ۱۶۳ کیلوگرم میرسه.

کمک فنر و لاستیک‌های Avenger 220

اونجر دارای دو کمک فنر تلسکوپی معمولی در چرخ جلو و دو کمک فنر ۵ حالته در قسمت عقب هست که هر دوی اونها از برند Endurance هندوستان ساخته شدن.

عملکرد این کمک‌فنرها در دفع ضربه‌های وارد شده به موتور خوبه و البته به لطف زین نرم و بزرگ این موتور شما سواری نرم و راحتی رو با اونجر ۲۲۰ تجربه میکنید.

در مورد لاستیک‌ها هم باید بگم که در چرخ جلو اونجر ۲۲۰ از یک لاستیک ۹۰/۹۰/۱۷ و در چرخ عقب یک لاستیک ۱۳۰/۹۰/۱۵ از برند نام‌آشنای MRF استفاده شده که کیفیت مناسبی دارن و به راحتی تا ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر براتون کار میکنن. این رو هم بگم که لاستیک‌ها تیوپی هستن.

سیستم ترمز اونجر ۲۲۰

یکی از پیشرفت‌های چشم‌گیر اونجر به نسبت نسل قبلی خودش اضافه شدن ترمز ضدقفل یا ABS هست که در هر ۲ چرخ موتور هم فعاله!

حالا یه نکته جالب‌تر هم وجود داره که در ادامه بهش می‌پردازم.

در چرخ جلو یک دیسک ۲۸۰ میلی‌متری و یک کالیپر ۲ پیستونه وجود داره و در چرخ عقب هم یک ترمز کاسه‌ای (درام) ۱۳۰ میلی‌متری دیده میشه و نکته‌ی جالب‌انگیز قضیه اینجاست که علاوه بر ترمز جلو که ABS هست، ترمز عقبم دارای سنسور RLP هست که مثل ترمز ABS در تأمین ایمنی راننده تأثیرگذاره.

جمع بندی باجاج اونجر ۲۲۰ و مقایسه با رقبا

اگه مقاله رو به صورت کامل خونده باشید قطعاً متوجه شدید که با یه موتور خوب طرف هستید؛ کیفیت ساخت بالا، قابل اطمینان بودن انجین، استهلاک کم موتور و در دسترس بودن قطعات و تعمیرکار اونجر ۲۲۰ باعث شده تا این موتور به یه گزینه مناسب برای استفاده شهری و مسافرت‌های طولانی تبدیل بشه.

نکات مثبت و منفی اونجر رو به صورت جداگانه در قسمت پایین مینویسم تا تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشید:

نکات مثبت:

  1. انجین با کیفیت و کم استهلاک
  2. سواری راحت و تعلیق نرم
  3. در دسترس بودن قطعات و تعمیرکار
  4. ترمز ABS در هر دو چرخ

نکات منفی:

  1. پایین اومدن شتاب و قدرت موتور در زمان سواری دو ترک

اونجر ارزون‌ترین موتور کروزر بازار ایران به حساب میاد اما با این افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر قیمتش خیلی بالا رفته.

اما اگه به دلیل گرون شدن موتور نمیتونید مدل صفر اونجر رو تهیه کنید باید بهتون بگم که مدل‌های کارکرده کاربراتوری این موتور هم گزینه مناسبی برای خرید هستن؛ البته به شرطی که موتور رو کارشناسی کنید و بعد از تایید تعمیرکار اون رو بخرید.

در مورد رقبای این موتور باید بگم که اکثر کروزرهای با ارزش بازار ایران ۲ سیلندر هستن و قیمتی بالاتر ۲۴۰ میلیون تومن دارن. اگه مشکلی با این قیمت‌ها ندارید پیشنهاد میکنم نگاهی هم به بندا BD 249 بندازید چون این موتور هم از خوبای کروزر بازار به حساب میاد.

مشخصات موتور باجاج اونجر ۲۲۰

سوالات متداول اونجر ۲۲۰

باجاج اونجر ۲۲۰ توسط چه شرکتی در بازار عرضه میشه؟

این موتور با نمایندگی شرکت پیشرو گستر فارس که اخیراً با شرکت همراه‌سیکلت ادغام شده در بازار عرضه میشه.

حداکثر قدرت و گشتاور باجاج اونجر ۲۲۰ چقدر هست؟

حجم دقیق انجین اونجر ۲۲۰ سی‌سی هست و حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه ۱۸.۷ اسب‌بخار در دور موتور ۸۵۰۰ میرسه و حداکثر گشتاورش هم ۱۷.۵۵ نیوتون‌متر در دور موتور ۷۰۰۰ ایجاد میشه.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ و نهایت سرعت باجاج اونجر ۲۲۰ چقدر هست؟!

اونجر ۲۲۰ میتونه در مدت زمان ۱۲ ثانیه از حالت سکون و سرعت ۰ به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسه.
حداکثر سرعت باجاج اونجر ۲۲۰ در حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هست.

جهت دریافت خدمات تعمیرگاه موتورسیکلت گروه پژمان موتور می توانید با شماره تماس مجموعه و یا از طریق شبکه های اجتماعی و و بسایت با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
کلمات کلیدی

اونجر ۲۲۰ ، باجاج اونجر ۲۲۰ ، موتورسیکلت باجاج اونجر ۲۲۰ ، نقد و بررسی اونجر ۲۲۰ ، مشخصات باجاج اونجر ۲۲۰ ،موتور اونجر ۲۲۰ سی سی ، بررسی اونجر ۲۲۰ ،اونجر ، خرید اونجر ۲۲۰ ، سرعت اونجر ۲۲۰ ، مشخصات اونجر ، مشخصات اونجر ۲۲۰ ،درباره اونجر ۲۲۰

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫2 نظر

  • علی

    سلام خسته نباشید
    لطفا در مورد مقدار روغن(لیتر) مورد نیاز و نوع روغنی که برای موتورش نیاز هست نیز اطلاعات بزارید و اینکه قطعات یدکیش رو چطوری میشه تهیه کرد برای من طلق جلوش لازم هست

    ۱۴۰۳-۰۲-۱۹ در ۱۰:۲۷
    • Pejman

      درود بر شما
      روغن های مختلفی توی بازار هست می تونید از برند موتول استفاده کنید.قطعات یدکیش هم باید سرچ کنید و از نمایندگی هاش خریداری کنید. میزان لیترش هم حدودا ۱۲۰۰ هست

      ۱۴۰۳-۰۲-۱۹ در ۱۰:۳۶

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *