کاوازاکی نینجا ZX25R (نقد و بررسی کاوازاکی زد ایکس ۲۵۰ آر)

بررسی موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ZX25R

کاوازاکی نینجا ZX25R دارای یک انجین ۲۴۹.۸ سی‌سی ۴ زمانه ۴ سیلندرر آب خنک هست که به ازای هر سیلندر، ۴ سوپاپ داره که در مجموع میشه ۱۶ سوپاپ است.وظیفه سوخت‌رسانی به این انجین پیشرفته بر عهده ۴ انژکتور ۳۰ میلی‌متری هست و یعنی برای هر سیلندر یک انژکتور جداگانه تعبیه شده.

انجین نینجا ۲۵۰ چهار سیلندر میتونه حداکثر قدرتی معادل ۵۰.۲ اسب‌بخار رو در دور موتور ۱۵.۵۰۰ در اختیار راکب بذاره و حداکثر گشتاورش هم ۲۲.۹ نیوتون‌متر در دور موتور ۱۴.۵۰۰ هست.انجین این موتور تا ۱۸.۰۰۰ دور در دقیقه هم گاز میخوره که در نوع خودش قابل تحسین می باشد.

آچارکشی و سرویس دوره ای موتورسیکلت
کاوازاکی نینجا ZX25R

این موتور از آپشن‌هایی نظیر سیستم کنترل کشش (KTRC= Kawasaki Traction Control)، حالت‌های کنترل قدرت مختلف، دریچه گاز برقی، حالت رانندگی Eco، کوئیک شیفتر و اسلیپر کلاچ (یا کلاچ لغزنده) بهره می برد.

انتقال قدرت در این موتور به یه گیربکس ۶ سرعته و از طریق زنجیر انجام میشه. کاوازاکی برای این گیربکس ۲ آپشن مختلف در نظر گرفته مورد اول “اسلیپر کلاچ” و مورد دوم “کوییک شیفتر ۲ طرفه هست.

وجود اسلیپر کلاچ باعث میشه تا در مواقع اضطراری و زمان‌هایی که مشکلی در دنده دادن به وجود میاد، آسیبی به گیربکس و انجین موتور وارد نشود.

کوییک شیفتر دو طرفه هم به شما این امکان رو میده تا بدون این که کلاچ رو بگیرید و گاز رو رها کنید دنده رو افزایش بدید و واسه معکوس کشیدن هم دیگه نیازی به گرفتن کلاچ نیست! این آپشن باعث میشه تا شتاب‌گیری شما بدون اتلاف وقت و در کمترین زمان ممکن انجام بشه.

  Kawasaki Ninja ZX25R

حجم کلیِ روغن مورد استفاده در انجین ۴ سیلندر این موتورسیکلت ۲.۹ لیتر هست که در زمان تعویض روغن باید ۲.۲ لیتر و در زمان تعویض فیلتر ۲.۳ لیتر روغن رو جایگزین روغن تخلیه شده کنید. روغن این موتور باید دارای گرانروی ۱۰W40 باشد.

در این موتورسیکلت از شاسی استفاده شده که از جنس فولاد هست و آلیاژ اون طوری انتخاب شده که کشش بالایی داره.نینجا ۴ سیلندر ۱۸۲ کیلوگرمه که این وزن به نسبت رقبای دو سیلندر این موتورسیکلت وزن بالاتری به حساب میاد به دلیل اضافه شدن تعداد سیلندرها و بقیه مشتقات انجین.

نینجا ۲۵۰ چهار سیلندر از سیستم تعلیق ساخت برند Showa بهره می برد که در قسمت جلو دارای یک جفت کمک فنر ۳۷ میلی‌متری تلسکوپی معکوس و در قسمت عقب هم دارای یک تک کمک گازی افقی هست.

لاستیک‌های به کار رفته در این موتور از برند Dunlop هست در چرخ جلو از سایز ۱۱۰/۷۰/۱۷ و در چرخ عقب از سایز ۱۵۰/۶۰/۱۷ استفاده شده که عملکردشون واقعاً خوب بوده.

زد ایکس ۲۵ آر در بخش سیستم ترمز پکیج قابل قبولی رو از خودش به نمایش گذاشته. سیستم ترمز از برند Nissin هست و تکنولوژی ضدقفل یا همون ABS هم روی مدل SE این موتور به صورت فابریک به کار گرفته شده.ترمز جلو از یک دیسک ۳۱۰ میلی‌متری و یک کالیپر ۴ پیستونه تشکیل شده و ترمز عقب هم دارای یک دیسک ۲۲۰ میلی‌متری و یک کالیپر تک پیستونه هست.

مقالات مرتبط

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *