آنچه در این مقاله می خوانید
مشخصات فنی کاوازاکی نینجا ZX25R چهار سیلندر
انجین نینجا ZX25R
کاوازاکی نینجا ZX25R دارای یک انجین ۲۴۹.۸ سیسی ۴ زمانه ۴ سیلندرر آب خنک هست که به ازای هر سیلندر، ۴ سوپاپ داره که در مجموع میشه ۱۶ سوپاپ است.وظیفه سوخترسانی به این انجین پیشرفته بر عهده ۴ انژکتور ۳۰ میلیمتری هست و یعنی برای هر سیلندر یک انژکتور جداگانه تعبیه شده.
انجین نینجا ۲۵۰ چهار سیلندر میتونه حداکثر قدرتی معادل ۵۰.۲ اسببخار رو در دور موتور ۱۵.۵۰۰ در اختیار راکب بذاره و حداکثر گشتاورش هم ۲۲.۹ نیوتونمتر در دور موتور ۱۴.۵۰۰ هست.انجین این موتور تا ۱۸.۰۰۰ دور در دقیقه هم گاز میخوره که در نوع خودش قابل تحسین می باشد.
ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع) | ۱۹۸*۷۵*۱۱۱ (سانتی متر) |
ارتفاع زین | ۷۸.۵ سانتی متر |
نوع انجین | ۴ سیلندر، ۴ زمانه، ۱۶ سوپاپ (DOHC)، آب خنک |
حجم موتور | ۲۴۹.۸ سی سی |
حداکثر قدرت | ۵۰.۲ اسب بخار در دور موتور ۱۵۵۰۰ |
حداکثر گشتاور | ۲۲.۹ نیوتون متر در دور موتور ۱۴۵۰۰ |
نسبت تراکم | ۱۱.۵ به ۱ |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور برقی |
میزان مصرف سوخت (حدودی) | بین ۴ تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
سیستم انتقال قدرت | زنجیر، ۶ دنده اسلیپر کلاچ + کوییک شیفتر |
سیستم ترمز جلو | دیسک ۳۱۰ میلیمتری، ۴ پیستونه ABS نیسین |
سیستم ترمز عقب | دیسک ۲۲۰ میلیمتری، ۱ پیستونه ABS نیسین |
سیستم تعلیق جلو | جفت کمکفنر ۳۷ مم تلسکوپی معکوس، Showa |
سیستم تعلیق عقب | تک کمک فنر گازی قابل تنظیم، Showa |
لاستیک ها | جلو ۱۱۰/۷۰/۱۷ عقب ۱۵۰/۶۰/۱۷ برند IRC |
وزن تَر | ۱۸۲ کیلوگرم |
حجم باک | ۱۵ لیتر |
نهایت سرعت (حدودی) | ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت |
آپشنهای کاوازاکی نینجا ZX25R
این موتور از آپشنهایی نظیر سیستم کنترل کشش (KTRC= Kawasaki Traction Control)، حالتهای کنترل قدرت مختلف، دریچه گاز برقی، حالت رانندگی Eco، کوئیک شیفتر و اسلیپر کلاچ (یا کلاچ لغزنده) بهره می برد.
سیستم انتقال قدرت و گیربکس نینجا ۴ سیلندر
انتقال قدرت در این موتور به یه گیربکس ۶ سرعته و از طریق زنجیر انجام میشه. کاوازاکی برای این گیربکس ۲ آپشن مختلف در نظر گرفته مورد اول “اسلیپر کلاچ” و مورد دوم “کوییک شیفتر ۲ طرفه هست.
اسلیپر کلاچ
وجود اسلیپر کلاچ باعث میشه تا در مواقع اضطراری و زمانهایی که مشکلی در دنده دادن به وجود میاد، آسیبی به گیربکس و انجین موتور وارد نشود.
کوییک شیفتر دو طرفه
کوییک شیفتر دو طرفه هم به شما این امکان رو میده تا بدون این که کلاچ رو بگیرید و گاز رو رها کنید دنده رو افزایش بدید و واسه معکوس کشیدن هم دیگه نیازی به گرفتن کلاچ نیست! این آپشن باعث میشه تا شتابگیری شما بدون اتلاف وقت و در کمترین زمان ممکن انجام بشه.
حجم و مدل روغن مورد استفاده کاوازاکی نینجا ZX25R
حجم کلیِ روغن مورد استفاده در انجین ۴ سیلندر این موتورسیکلت ۲.۹ لیتر هست که در زمان تعویض روغن باید ۲.۲ لیتر و در زمان تعویض فیلتر ۲.۳ لیتر روغن رو جایگزین روغن تخلیه شده کنید. روغن این موتور باید دارای گرانروی 10W40 باشد.
شاسی و سیستم تعلیق کاوازاکی نینجا ZX25R
شاسی و وزن
در این موتورسیکلت از شاسی استفاده شده که از جنس فولاد هست و آلیاژ اون طوری انتخاب شده که کشش بالایی داره.نینجا ۴ سیلندر ۱۸۲ کیلوگرمه که این وزن به نسبت رقبای دو سیلندر این موتورسیکلت وزن بالاتری به حساب میاد به دلیل اضافه شدن تعداد سیلندرها و بقیه مشتقات انجین.
سیستم تعلیق، کمک فنرها و لاستیک
نینجا ۲۵۰ چهار سیلندر از سیستم تعلیق ساخت برند Showa بهره می برد که در قسمت جلو دارای یک جفت کمک فنر ۳۷ میلیمتری تلسکوپی معکوس و در قسمت عقب هم دارای یک تک کمک گازی افقی هست.
لاستیکهای به کار رفته در این موتور از برند Dunlop هست در چرخ جلو از سایز ۱۱۰/۷۰/۱۷ و در چرخ عقب از سایز ۱۵۰/۶۰/۱۷ استفاده شده که عملکردشون واقعاً خوب بوده.
سیستم ترمز نینجا ۲۵۰ چهار سیلندر
زد ایکس ۲۵ آر در بخش سیستم ترمز پکیج قابل قبولی رو از خودش به نمایش گذاشته. سیستم ترمز از برند Nissin هست و تکنولوژی ضدقفل یا همون ABS هم روی مدل SE این موتور به صورت فابریک به کار گرفته شده.ترمز جلو از یک دیسک ۳۱۰ میلیمتری و یک کالیپر ۴ پیستونه تشکیل شده و ترمز عقب هم دارای یک دیسک ۲۲۰ میلیمتری و یک کالیپر تک پیستونه هست.