سر سیلندر

نمای داخلی سر سیلند
نمای داخلی سر سیلندر

خدمات تخصصی (سر سیلندر)

گروه پژمان موتور خدمات زیر را به صورت تخصصی در قسمت سر سیلندر ارائه می دهد:

(کارشناسی – تشخیص – بررسی – تعمیر – تعویض  – تنظیم)
سرویس و شستشو سر سیلندر و متعلقات
ارسال به خدمات مکمل( تراشکار _ جوشکار)
تست بعد از تحویل از خدمات مکمل (تراشکار و جوشکار )
شستشو
مونتاژ بلبرینگ ها و قطعات مربوطه
تایم گیری
شیم گیری
فیلر گیری

سر سیلندر موتور سیکلت یکی از اجزای مهم و حیاتی در ساختار موتور سیکلت است. در این مقاله، به بررسی این قطعه و اهمیت آن در عملکرد موتور سیکلت خواهیم پرداخت.

سر سیلندر یک قطعه است که در بالای بدنه موتور سیکلت قرار دارد و وظیفه‌ی اصلی آن، تامین سوخت و هوا به داخل سیلندر و بخش احتراق است. این قطعه شامل یک فضای سوخت‌رسانی، سوپاپ‌ها و بالا بردن قطعات سیستم کامپرسیون می‌باشد. سر سیلندر در سیستم موتور سیکلت، یکی از مهمترین عوامل برای بهبود عملکرد و قدرت موتور است.

اولین نقش سر سیلندر در موتور سیکلت، ایجاد یک فضای سوخت‌رسانی مناسب است. سوخت و هوا به وسیله‌ی سوپاپ‌های سر سیلندر وارد سیلندر می‌شود و در آنجا به احتراق می‌پردازد. طراحی و ساختار مناسب سر سیلندر، باعث بهبود عملکرد سوپاپ‌ها و جریان سوخت و هوا می‌شود و در نتیجه عملکرد موتور نیز بهبود می‌یابد.

دومین نقش سر سیلندر، کنترل جریان سوخت و هوا است. با توجه به طراحی و ساختار سر سیلندر، میزان جریان سوخت و هوا کنترل می‌شود. این عامل در تنظیم سرعت موتور و همچنین تولید قدرت تأثیر بسزایی دارد. سر سیلندر به وسیله‌ی سوپاپ‌های خود، میزان و زمان ورود و خروج سوخت و هوا را تنظیم می‌کند. به عنوان مثال، در زمان احتراق، سوپاپ انتقال سوخت را بسته و سوپاپ خروجی را باز می‌کند تا گازهای احتراقی بتوانند به خارج از موتور خارج شوند.

علاوه بر این، سر سیلندر همچنین نقش در جهت دهی میزان فشار و کامپرسیون موتور دارد. کامپرسیون موتور به میزان فشاری اطلاق می‌شود که در حین فشرده سازی مخلوط سوخت و هوا در سیلندر ایجاد می‌شود. سر سیلندر موتور سیکلت، با تنظیم میزان فشار و کامپرسیون، تأثیر زیادی بر قدرت موتور و همچنین کارایی مصرف سوخت دارد.

سر سیلندر
سر سیلندر

دلایل خرابی سرسیلندر

وجود مشکل در سر سیلندر موتور سیکلت به خاطر عوامل زیر می باشد:

کربن گرفتن

تاب دیدگی

ترک خوردن

سوختن و خرابی سیت سوپاپ و گشاد شدن سوپاپ

داغ شدن بیش از حد سیلندر و سر سیلندر به علت اشکال در سیستم خنک کنندگی موتور

کربن گرفتن

کربن گرفتن اصطلاحی است که برای دوده گرفتن اتاق احتراق به کار برده می شود. در اثر مخلوط هوا و بنزین در داخل اتاق احتراق به مرور زمان دوده در اتاق احتراق جمع می شود. این دوده با کوچک کردن اتاق احتراق نسبت تراکم در موتور را افزایش می دهد که این عامل باعث احتراق زود رس در موتور می شود.

سرخ شدن کربن در زمان احتراق باعث ایجاد احتراق های نابه هنگام می شود. علائم کربن گرفتن می توان از بالارفتن کمپرس خودرو و انفجار خود سوزی نام برد. کارخانه های سازنده سر سیلندر معمولا کیلومتر معینی برای کربن گیری و تعمیرات سرسیلندر مشخص می کنند. ولی بعضی اوقات عیوبی مثل روغن سوزی ، گرفتکی لوله اگزوز ، گرفتگی در هواکش کاربراتور ، کارنرکردن صافی هواکش و…… در موتور پبش می آید که باید زودتر از زمان مقرر سر سیلندر را درست کنیم.

تاب دیده گی عوامل مختلفی دارد از جمله :

باز و بستن غلط سر سیلندر

سوختن واشر سر سیلندر

نامیزان بستن پیچ های سرسیلندر

داغ شدن بیش از حد سیلندر

علائم تاب دیدگی

مخلوط شدن آب و روغن

دور روشن شدن موتور

سوختن مرتب واشر سر سیلندر

آب سوزی

ترک خوردن سر سیلندر

ترک خوردن سر سیلندر عوامل مختلفی دارد از جمله :

ضربه شدید به سر سیلندر

یخ زدن آب در سر سیلندر

نتیجه گیری

در نتیجه، سر سیلندر موتور سیکلت یکی از قطعات حیاتی و مهم برای عملکرد موتور است. طراحی و ساختار مناسب این قطعه، عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد و تأثیر بسزایی در قدرت و کارایی موتور دارد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *